Recenze: Jo Nesbo - Krev na sněhu

Netradiční příběh s detektivní zápletkou napsal známý autor oblíbeného Harryho Holea - Jo Nesbo. Tenoučká knížečka s názvem Krev na sněhu mě velmi překvapila. Tohle totiž rozhodně není obyčejná detektivka/thriller tak, jak jsem je až dosud četla. Tady je hlavním hrdinou pachatel, nájemný vrah, který dostane takový úkol, po jehož vykonání se sám stane štvanou zvěří.

Nakladatelství: Kniha Zlin
Počet stran: 152

S oblíbeným autorem Jo Nesboem jsem se v knižní podobě setkala úplně poprvé. Jako audioknihu jsem si poslechla jeden z jeho příběhů s Harry Holem, ale ke čtení jsem se zatím nedostala. Možná, kdyby měl autor jednu, dvě knihy, bylo by to snazší. Ale při Nesboově produktivitě jsem se obávala, že mě jeho knihy zcela pohltí a já najdu novou závislost, na kterou prostě nemám čas.

Ale protože už jsem si připadala jako ostuda, že jsem od tohoto autora dosud nic nečetla, skočila jsem po první knížce, kterou jsem od něj v knihovně objevila. Potěšilo mě také to, že se jedná o samostatnou knihu, nebo spíše první díl diptychu, takže nebudu tápat ve vedlejším příběhu.

Na první pohled mě zarazilo, jak je knížka tenká. Má totiž pouze 152 stránek. A i když se může zdát, že to je taková knižní jednohubka, není tomu tak zcela. Ano, měla jsem ji přečtenou za jedno odpoledne. Ale vzala jsem ji do ruky jako oddechovku, na kterou nebude třeba mnoho soustředění - a právě v tom jsem narazila. Kniha je psána trochu těžším jazykem a tak mi chvíli trvalo, než jsem si na udaný rytmus zvykla a začetla se.

Příběh vypráví sám hlavní hrdina, se kterým se setkáváme ve chvíli, kdy zabije člověka - pro něj pouhý kus - na jehož smrt byl najat. Už to mě zarazilo. Chvíli mi trvalo, než jsem opravdu pochopila a uvěřila tomu, že knihu vypráví vrah - nájemní vrah! Olav Johansen se dal do služeb k mafiánskému bossovi Hoffmannovi a podle jeho slov je to jediná práce, kterou může vykonávat. Nezdá se, že by měl nějaké výčitky svědomí, ostatně po nějaké chvíli se dozvíme, že Olav vyrůstal v problematické rodině a se smrtí očividně problémy nemá. Jeho šéf mu však zadá zrádný úkol - má zavraždit jeho manželku. V Olavovi se rozblikají výstražná světla. Co když splní úkol a Hoffmann se bude chtít zbavit i jeho, protože bude vědět už příliš mnoho?

Přesto se rozhodne úkol splnit. Několik dní sleduje svou oběť oknem, když usoudí, že by mohl zakázku vyřešit trochu jinak. Netuší, jak si při změně zadání svého úkolu naběhne!

I když mi chvilku trvalo, než jsem se do příběhu začetla, přiznávám, že jsem za polovinou nedokázala knížku odložit a chtěla jsem vědět, co bude dál. Olav je sice nájemný vrah a bestie nejvyššího kalibru, přesto jsem se přistihla, že mu fandím a přeji si, aby příběh pro něj dopadl dobře. Díky jeho vyprávění o sobě samém totiž odhalíme i jeho "lidskou" stránku a ta je mnohem poetičtější, než se může zprvu zdát.

Velmi zajímavé mi přišlo právě výše zmíněné vyprávění v první osobě a to přímo z pohledu vraha. Nejdříve jsem si říkala, že kdyby měla kniha více stránek, asi bych ji odložila. Na konci jsem si musela přiznat, že je těch stránek příliš málo a že bych chtěla víc.

Co mě na knize bavilo? Především to, jak vrah přemýšlel. Číst jeho myšlenkové pochody a sledovat, že i vrah může mít srdce a může někoho milovat, to bylo velmi zajímavé. Bavila mě také neočekávanost dalších událostí. Autor si totiž doslova hraje s fantazií. Svou i čtenářovou. Vždycky, když už jsem si myslela, že vím, jak to dopadne, nebo co bude následovat, došlo ke změně a všechno bylo jinak.

Pokud si tedy chcete užít netradiční velmi osobní vyprávění v kratším příběhu bohatém na zvraty, určitě mohu doporučit právě Krev na sněhu. V mém případě kniha splnila úkol. Seznámila jsem se s autorem, jenž mě dokázat překvapit, pobavit a potěšit a určitě se podívám i po jeho další tvorbě. Průměrné hodnocení nakonec dávám za to, jak byla kniha krátká, protože by si jistě zasloužila víc.

Hodnocení: 3/5