pondělí 15. srpna 2016

Recenze: Julie Halpernová - Mateřská, ale určitě ne dovolená

Varování: Pokud v nejbližší době plánujete děti, pak tuto knihu raději nečtěte! Šestatřicetiletá Annie je novopečená maminka, která zažívá tak hrůzostrašné příhody, že její vyprávění funguje jako skvělá antikoncepce. Naopak maminky se v její knize najdou a ocení, že se v tom neplácají samy. Román je jiskřivě vtipný, skvěle napsaný a víc než upřímný.

Nakladatelství: Jota
Počet stran: 288

Američanka Julie Halpernová je autorkou několika románů pro mládež a jedné obrázkové knihy pro nejmenší čtenáře. „Mateřská, ale určitě ne dovolená“ je jejím prvním románem určeným dospělým. Ač by se mohlo zdát, že jde o knihu pouze pro ženy, není to pravda. Autorka si nic nevymýšlí, a i když její historky můžou působit děsivě, nemyslím si, že by nějak přeháněla. Kvůli tomu by si román měli přečíst nejen muži, ale i naivní dívenky, které si myslí, že mateřská dovolená je procházka růžovou zahradou.

Annie několik let snila o tom, že se stane maminkou. S manželem se na dítě těšili a ona (jako každá prvorodička) žila v bláhové naději, že s příchodem jejího potomka na svět se jejich životy mnohonásobně zkvalitní. My se s ní poprvé setkáme v porodnici, kde se za pomoci porodní asistentky snaží přivést na svět svého syna. Ačkoliv je Annie středoškolská profesorka angličtiny, její zásobu vulgárních slov by jí záviděl nejeden dlaždič. Annie má pocit, že vypustí duši, a tatam jsou předsevzetí, jak bude rodit s noblesou, přirozeně a bez použití tišících prostředků.

Halpernová vtipně komentuje počínání budoucího otce, který své ženě udílí „moudré“ rady a obšťastňuje ji hláškami o tom, že ví, jak se cítí. Annie propadá pocitu, že je naprosto neschopná, ale ve chvíli, kdy se syn narodí a ona dokáže komunikovat se svými kamarádkami a rodinou, najednou zjistí, že v tom není sama. A také jí dojde, že to nejhorší na ni teprve čeká. Šťastný tatínek není žádný romantik a jeho největším koníčkem je Anni popichovat a dělat si z ní legraci. Ještě v nemocnici se ti dva pohádají o jménu pro miminko, ale nakonec si Annie prosadí Samuela.

Ačkoliv Annie není žádné mladičké kůzle, její kniha dokáže pobavit i mnohem mladší ročníky. Annie není žádná upjatá dáma, ale moderní žena trávící spoustu času na Facebooku, kam vkládá fotky svého Samuela, a kde si pečlivě hlídá, kdo a jakým způsobem ho okomentoval. Po návratu domů si začne psát se svými kamarádkami a je úžasné sledovat konverzaci pomocí esemesek a emailů mezi novopečenou maminkou, nezadanou bohémskou kamarádkou a několikanásobnými matkami.

Annie vás seznámí i se svou rodinou a vy se připravte na ukázkovou přehlídku exotů, mezi nimiž exceluje její poněkud svérázná maminka. Sestra Annie se pokouší o dítě a brzy to vypadá, že je v příbuzenstvu jediná, kdo je ochotný hlídat Samuela déle než hodinu. Tchyně bydlí daleko, ale fajn je, že jako lesbička žije se ženou, a tak Samuel získává další babičku zahrnující ho dárky. Hodně komické jsou scény mezi Annie a jejím manželem. Ten se snaží být nejlepším otcem a manželem, ale Annie má pocit, že nedělá tolik, kolik by mohl. Některé epizody jsou hodně naturalistické a pro autorku není nic tabu.

Ráda a vtipně hovoří o věcech, které by si každá žena nechala raději pro sebe, aby se nepropadla hanbou. Annie se neostýchá hovořit o změnách svého těla, o jeho potřebách, o hormonální bouři nebo o vyměšování. Celá kniha působí jako deníkový záznam šesti měsíců, po kterých je na mateřské dovolené. Hodně zajímavé je i porovnávat, jak to mají maminky u nás a v Americe. Některé věci bychom jim mohli závidět, něco vám bude připadat nepochopitelné a nad něčím vám budou vstávat hrůzou vlasy na hlavě.

Ačkoliv je „Mateřská, ale určitě ne dovolená“ humoristický román, nechybí v ní ani dojemné nebo smutné pasáže. Halpernová píše pravdivě, nic nepřikrášluje, proto raději nepočítejte s idylkou zalitou sluncem. Ne všechno dopadne dobře, ale o to tady ani nejde. Tahle kniha je skvělá sonda do duše maminky, která nezvládá věci tak, jak si představovala. A protože Annie netrpí žádnými učitelskými manýry, zamilujete si ji a ona se stane vaší nejlepší kamarádkou.