Recenze: Karen Levine - Hanin kufřík. Příběh dívky, která se nevrátila

Knih, příběhů a vzpomínek na peklo, které lidem přinášela druhé světová válka, nacisté a koncentrační tábory, těch není nikdy dost. Prošlo mi jich rukama již poměrně hodně. Žádná však nebyla napsána tak citlivým laskavým způsobem, jako právě Hanin kufřík. Tato slaboučká brožovaná publikace je určena hlavně dětským čtenářům. Dojmout však dokáže i mnohé dospělé...

Nakladatelství: Portál
Počet stran: 120
Rok: 2003

Ke knize Hanin kufřík jsem se dostala spíše náhodou. Ležela mezi právě vrácenými knihami v naší velešínské knihovně a já vždycky, když jdu vrátit knížky, na tyto police koukám. A tak mi Hanin kufřík padl do oka. Anotaci jsem nečetla. proč také, když mě zaujala už sama obálka a název. Bylo přece jasné, co mohu čekat.

I když jsem tušila, o čem kniha bude, překvapil mě především styl zpracování. Pojednává - jak jinak - o dívce z Moravy, jménem Hanna Brady (psáno německy), která žila v krásné milující rodině, se svými rodiči a bratrem. Postupně byli odvedeni její rodiče a posléze musela odejít do tábora i ona a bratr Jiří. Po nějaké době strávené v Terezíně je osud rozdělil navždy a Hana byla deportována do Osvětimi, kde ještě v den, kdy vystoupila z vlaku, byla poslána do plynové komory.

Daleko v Tokiju (v současnosti), pracovala žena jménem Fumiko Išioka jako ředitelka muzea  - centra pro studium holocaustu. Cílem bylo přiblížit mnoha neznalým tokijským dětem osudy, kterými si lidé za nacistů prošly a přimět je, aby se poučili ze starých chyb a směřovali jen a jen k míru. Napomoci tomu má právě toto centrum, výstavy a přednášky o holocaustu, nacistech a také o tisících zavražděných Židů. Aby všechno lépe pochopily právě děti, napadlo Fumiko vyžádat si od židovských muzeí předměty, které dříve skutečně vlastnili tito lidé a děti by tak na příběhu jedinců mohli lépe pochopit celou děsivou mašinérii.

A tak se dostal do Tokija i Hanin kufřík. Zprvu na něm bylo jen její jméno a datum narození a informace, že byla sirotek. Fumiko se o dívku začala zajímat a postupně se jí podařilo vypátrat jejího bratra, který se rád zúčastnil přednášek v Tokiju i jinde a přiblížil dětem příběh své sestry.

Knihu dala dohromady Karen Levine, která pracuje jako producentka a Hanin příběh dala dohromady jako rozhlasový pořad. Po jeho odvysílání přišel nápad, přiblížit životní příběh moravské dívky tisícům dalších lidí v podobě knihy. A tak vznikla tato publikace v současnosti přeložená do mnoha jazyků.

Sledujeme v ní střídavě kapitoly, které vypráví příběh Hany a Jiřího a pak druhý příběh, který nám ukazuje, jak Fumiko přišla ke kufříku a jak pátrala po Hanině osudu, až se dostala k jejímu bratrovi Jiřímu, který jako jediný z rodiny holocaust přežil.

Celá publikace je psána lehkým čtivým stylem a nacistické dějiny, resp. nejdůležitější údaje, které se týkají války, nacismu, holocaustu a vůbec Hanina příběhu jsou podány hodně lehce, skoro až dětsky naivně. Je na tom znát, že je kniha směřována především dětem! Doplněna je pak o mnoho fotografií Hanny a její rodiny, stejně jako fotek z tokijského centra.

Knihu jsem přečetla za jedno odpoledne, ale přestože se může zdát, že to je čtení pro děti, moc se mi líbila a budu o ní ještě hodě přemýšlet. Rozhodně ji doporučím každému, kdo se o toto téma zajímá. Nedozvíte se sice žádné brutální praktiky nacistů, ale uvidíte Terezín a také vše, co mu předcházelo očima dítěte. Očima Jiřího, který se snažil vše popsat tak, jak to asi tehdy mohla vnímat Hana.

Hodnocení: 4/5