neděle 28. srpna 2016

Recenze: Zora Beránková - Po meči i po přeslici

„Po meči i po přeslici“ je strhující historický román, který se čte jako detektivka. Hlavní hrdinkou je nepříliš známá Eliška Kateřina z rodu Smiřických. Co dívce chybělo na kráse, dohnala chytrostí a laskavostí. Eliška Kateřina nežila příliš dlouho, ale její život byl plný zvratů závislých na politice a rozmarech ambiciózních mužů. Beráková je skvělá vypravěčka, proto vám zaručuji, že její román zhltnete na jedno posezení.

Nakladatelství: Motto
Rok: 2016 (1. vydání 2009)

Zora Beráková (1921) není ve světě literatury žádným nováčkem. Literární tvorbě se věnovala už od dob studií na gymnáziu a psát nepřestala ani poté, co vystudovala francouzštinu a latinu a získala doktorát z filozofie. Beráková pracovala jako diplomatka a první knihy, které jí vyšly, byly sbírky poezie. Od těch přešla k psychologickým románům a krimi povídkám. Souběžně s historickým románem „Po meči i po přeslici“ vyšla u nakladatelství Motto i její kniha krimi povídek „Vražda bez oběti“. Kromě vlastní tvorby je také autorkou řady knižních překladů a rozhlasových her.

Beráková je spisovatelka, které přímo svědčí rozsáhlejší prózy. V románech vás přesvědčí o tom, že je výborná vypravěčka s elegantním stylem psaní. To, co jí vyloženě sedí, jsou popisy, líčení a navození atmosféry. Její postavy, mezi kterými nadržuje silným statečným ženám, se přirozeně vyvíjejí a čtenář se s nimi dokáže ztotožnit. Jejich osudy budete hltat i v případě, že byste četli pouze o nich a Berákové knihy byly okleštěné o napínavé zápletky. Ale nebojte, zápletek je tady hned několik a Eliška Kateřina si toho prožila tolik, kolik by jinému vystačilo na několik životů.

Motto vydalo už několik autorčiných historických románů a skvělé je, že si Beráková nevybírá profláklé postavy, o kterých se učí každé dítě v dějepise. Díky tomu jsou její příběhy čtivé a na vás čeká řada překvapení, protože prostě netušíte, jak se bude děj vyvíjet a jak skončí. Její hrdinky pocházejí z významných rodů, jejich životy byly značně komplikované a ony samy se jistým způsobem zapsaly do historie. Eliška Kateřina pochází z rodu Smiřických, který v 17. století patřil k nejbohatším a nejvýznamnějším rodům na našem území. Počátek tohoto století se nesl v duchu náboženských střetů a určitou dobu to vypadalo, že Eliščin bratr by se mohl dokonce stát i českým králem.

My se s hlavní hrdinkou setkáváme ve chvíli, kdy tráví dny na hrádku, který se na dlouhá léta stal jejím vězením. Mladičká Eliška se zamilovala do poddaného, a protože s ním navázala vztah, někteří ambiciózní příbuzní využili šance a postarali se o to, aby dědička zmizela ze scény. Troufnu si tvrdit, že Eliška si velmi brzy získá vaše sympatie. Ačkoliv není pouze kladnou hrdinkou, dokážete jí porozumět a budete se umět vžít do její kůže. Eliška se narodila s vystouplou lopatkou, a ačkoliv se mohla pyšnit krásným obličejem a útlou postavou, pro svou matku znamenala zklamání.

Eliška retrospektivně vzpomíná na svého milence a vy se skrze její romantický příběh dozvídáte mnohé o její rodině i politické situaci v Čechách. Beráková je obratná vypravěčka, která dokáže historická fakta umně zakomponovat do příběhu, takže nemáte ani na chvíli pocit, že je v něm něco nadbytečného nebo nudného. Všechno souvisí se vším, všechno je propletené a i ten nejmenší detail, který se odehrává například na královském dvoře, má pro naši hrdinku dalekosáhlý význam. Zatímco Eliška teskní po svém milenci a po svobodě, několik lidí si uvědomí její význam.

Uvězněná Eliška by se totiž mohla stát paní celého majetku Smiřických a to rozhodně není málo. A tak se začne intrikovat, podvádět a vraždit. Eliška je pouhou loutkou, která vůbec nechápe, o co jde. O politiku se nezajímá a nějaké čachry jsou jí naprosto cizí. Ona pouze touží po lásce a spokojené rodině. Naštěstí to není žádná naivka, ale rozumná žena, vědomá si svých silných i slabých stránek.

Beráková píše čtivě, profesionálně a návykově. Až její román „Po meči i po přeslici“ odložíte, nadšeně se vrhnete na její další romány. Ačkoliv nejsou prioritně určené pouze ženám, přinesou jim největší potěšení, protože v sobě mají cosi pohádkového a možná i blízkého červené knihovně. „Po meči i po přeslici“ vás přenese do doby šlechtičen v krásných šatech a vy můžete přemýšlet nad tím, jak byste se zachovali, kdybyste se ocitli na místě Elišky Kateřiny.