pondělí 20. března 2017

Recenze: Han Kang - Vegetariánka

Vegetariánka - knížka, která láká už svou paradoxní obálkou, na které se vedle nádherných orchideí štítivě krčí prorostlé maso. Pro někoho lahůdka, pro někoho noční můra. Co ukrývá knížka se zdánlivě nevinným názvem? Abych pravdu řekla, ani podle anotace jsem si nedokázala představit, co mě vlastně čeká. Na knížku jsem byla zvědavá a zároveň z ní měla obavy. Toto psychologické drama mě však naprosto strhlo.

Nakladatelství: Odeon
Počet stran: 208

To, jak moc mě kniha dostala a nadchla, dokazuje nejen hodnocení v této recenzi, ale už samotný fakt, že na ni píšu recenzi sem - na blog, jako první. Knížku jsem totiž dostala jako recenzní výtisk pro web VašeLiteratura.cz a tak je priorita napsat první recenzi pro ně, a poté, když je chuť a čas, dopíšu nějakou menší sem na blog. Ale to už znáte... Tentokrát je to naopak!

Hrdinkou, resp. hrdinkami této knihy jsou korejské sestry Jonghje a Inhje. Obě jsou mladé, vdané a obě jsou naprosto dokonalé manželky - tiché, poslušné, oddané svým manželům. Přesně takové, jaké společnost očekává. Když se jednoho dne Jonghje zdá podivný sen o lese, kde ze stromů visí cáry masa a ona se jím musí prodírat, rozhodne se učinit běžnému stravování konec. Vyhází z mrazáku všechno maso, z lednice vajíčka, mléko a živí se nově jen rostlinnou stravou. Totéž vaří svému ne právě nadšenému manželovi, který její počínání nechápe. Johghje však sny mít nepřestane. Nejen že jí jen zeleninu, navíc skoro nespí, rapidně zhubne, bledne a ztrácí se před očima. Manžel se rozhodne požádat o pomoc její rodinu, která do ní na společné oslavě začne šít a domlouvat jí.

Domluvy však Jongje nepomohou a ona skončí na čas v psychiatrické léčebně. Její manžel se s ní rozvede a tak se s ní v další kapitole setkáváme ve chvíli, kdy začíná znovu žít - sama a podivínská ještě více, než před tím. To však nebrání manželovi její sestry Inhje, umělci s podivnými nápady realizovat svůj netradiční a vůči společnosti naprosto šokující umělecký projekt, v němž má Jonghje hrát hlavní roli.

I když se může zdát, že u této knihy je nejdůležitější příběh, opak je pravdou. To, co tato kniha vyjadřuje především, je obraz korejské společnosti, která je upjatá, silně konzervativní a neexistuje v ní místo pro výjimky. Už jen samo vegetariánství je vnímáno jako odvrácení od společenských zvyklostí. Tím spíš, když Jonghje ignoruje pravidla společenského chování i dres-kodu a dovolí si např. na pracovní večeři manžela ve vysoké společnosti přijít bez podprsenky.

Tento román je o ženách, o tom, jak se od nich očekává podřízenost a naprostá poslušnost manželovi i zvyklostem. Je to o roli ženy v korejské společnosti, jako dcery, manželky a matky. Je to také o snaze vymanit se z těchto pravidel a žít podle sebe. Jenže, co je ještě přípustné a co už ne? Kde je vlastně hranice mezi normálnem a psychickou narušeností?

Od knihy Vegetariánka jsem neměla žádná očekávání. Lákala mě především obálkou, názvem i anotací, která zase tak moc nenapoví. A dostala jsem naprosto strhující sondu do života korejských žen, která vyráží dech. Přestože se jedná o velmi vážné téma, kniha je napsána velmi lehce a čtivě a já ji přečetla doslova jedním dechem za jediný den.

Rozhodně ji doporučuji každému, koho zajímá role žen ve společnosti, jejich útlak a podřízenost, psychologické téma, anebo tomu, kdo se chce dozvědět více o Koree a o tom, jak to tam vlastně funguje...

Knihu Vegetariánka seženete nejlevněji ZDE.