čtvrtek 25. května 2017

Recenze: Elena Ferrante - Geniální přítelkyně (1.)

První díl italské tetralogie nás přivádí do Neapole padesátých let minulého století. V ní žije v chudé čtvrti děvče, které se představí samo jako Elena, zvaná Lenuccia, a začne vyprávět svůj životní příběh. Máme tak možnost sledovat každodenní život italské chudiny, jejich drobné radosti i kopu starostí. Vedle Eleny, která vše pečlivě vypráví sledujeme ještě druhou hlavní postavu, její přítelkyni Lilu.
Nakladatelství: Práh
Počet stran: 404

Elena Ferrante je vlastně taková tajemná osoba, která odmítá odkrýt svou totožnost. Její jméno je pseudonym, pod kterým se může skrývat žena, ale i muž. Já jsem vůbec netušila, co všechno autorku obestírá a četla jsem příběh takový, jaký ve skutečnosti je, bez příkras, s upřímností a dětskou naivitou, ze které místy vykukuje dospělý rozum.

O Geniální přítelkyni jsem slyšela již od loňského roku na mnoha blozích i videích. A přestože Itálii miluji, nějak jsem pořád váhala. Přece jen, všichni ji chválili, všichni ji chtěli číst a to je většinou u mě problém. Mám pak velká očekávání a nakonec se zklamu. I když jsem si na jaře tohoto roku konečně o knížku napsala, jako o recenzní výtisk, nedorazil. I tak jsem nyní měla možnost knihu číst ve formě e-knihy. To způsobilo, že jsem nebloudila po anotaci, informacích o autorce, atd., jako to jindy u knih dělám. Četla jsem prostě a jednoduše příběh tak, jak plynul a nezvykle jsem si to užívala.

Hlavní hrdinka začíná vyprávěním ve svém dětství, kdy nás seznamuje se svou rodinou, sousedy, spolubydlícími v ulici, ale i se svými kamarády. Hlavní úlohu mezi nimi hraje Lila, dcera ševce z jejich čtvrti a jedna z několika chudých sourozenců. Obě dívky mají do života v podstatě stejný start. Obě pochází z rodiny, kde je více dětí a rodiče počítají každou korunu. Ani v jedné z rodin není běžné, aby se chodilo studovat. Jenže obě dívky jsou nezvykle chytré a když se za ně postaví jejich učitelka, je možné, že kromě obecné školy půjdou dál.

Tady začíná období dospívání, které trvá až do konce prvního dílu. Zatímco Elena je nakonec ze strany rodičů podpořena a jde na měšťanku a posléze dokonce na gymnázium, Lila zůstává doma, aby pomáhala matce v domácnosti a otci zdarma v ševcovství. Lila však nelení. Snaží se se svou přítelkyní držet krok, navštěvuje knihovnu a učí se potají sama doma. Je tak vždy o něco napřed, než studující Elena. Dívce to někdy pomůže, ale většinou ji to sráží na kolena. Zatímco ona se učí, je stále horší, než její geniální přítelkyně, co do školy vlastně ani chodit nemusí.

Autorka ústy hlavní hrdinky popisuje podrobně vše, co se ve čtvrti děje. Všechny malicherné i vážnější rozbroje a šarvátky, lásky, přátelství i nenávist. Poznáváme tak nejen život, jaký v padesátých letech v Neapoli byl, ale také chudobu, těžkosti a naděje, které přinášelo právě dětství a dospívání.

Nevidím sice v knize naprostý boom, o kterém se v blogerských kruzích mluví, ale rozhodně mě kniha zasáhla, líbila se mi, výborně se četla a stále si ji hodlám pořídit do knihovny i v hmotné podobě, stejně jako další díly. Nehodlám však kvůli tomu navštěvovat Neapol a hlavně její chudinské čtvrti a stejně tak si nehodlám pořizovat retro šaty. Zkrátka, držím se při zemi a asi nejsem úplně ten správný nadšenec.

Mě totiž oslovilo především vyprávění hlavní hrdinky, tedy onen styl. Ta pečlivost, s jakou formulovala věty, s jakou vše dopodrobna popisovala, jak postupovala krůček za krokem. Jak dokázala popsat události, situace, oblečení, i vybavení domácností. Jak se orientovala v klasické literatuře a jak toužila psát... To je to, co se mi líbilo, co mi přineslo chuť číst další její díla a co mi přineslo chuť zase více psát.

Geniální přítelkyni proto mohu vřele doporučit dalším čtenářům, jen pozor - kdo by čekal strhující dramatický příběh, bude zklamán. Tohle je klidné, poetické vyprávění, které možná bude někoho i místy nudit, i když mně se tak rozhodně nestalo. Nevěřím, že je kniha takový bestseller, že by byla úplně pro všechny. Věřím ale, že je to adeptka na mnohá literární ocenění.

Knihu nejlevněji seženete ZDE.