pondělí 15. května 2017

Recenze: Kate Rhodes - Tajemství hřbitova Crossbones

Nakladatelství Omega v květnu přišlo s novinkou, která otevírá novou detektivní sérii. Hlavní hrdinkou je psycholožka Alice Quentinová a pojetí celého příběhu je poměrně dost zajímavé. Název knihy - Tajemství hřbitova Crossbones totiž slibuje napínavý příběh s nádechem tajemství, které bude pravděpodobně odhaleno právě díky Alici. Bude však Alice hlavní vyšetřovatel, vedlejší pozorovatel, nebo oběť? To se dozvíme právě na stránkách knihy...
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 236

Na novinku z nakladatelství Omega mě nalákala především nádherná tajemná obálka a také název. Jako milovnice hřbitovů jsem se těšila na detektivku trošku v duchu série "Okřídlené duše", tedy pátrání po vrahovi ve spojitosti se hřbitovem, nebo s hroby. Tady jsem ovšem silně narazila. Má chyba - mám číst anotace pozorněji a víc si je pamatovat. Možná bych nebyla tak zaskočena vývojem událostí.

Hlavní hrdinkou nové série od britské autorky Kate Rhodes je psycholožka Alice Quentinová. Poměrně komplikovaná žena, která si do života přinesla své běsy z dětství. Otec byl alkoholik a násilník, který neváhal svou zlost vylévat na matce i dceři, zatímco syna se nikdy nedotkl. Ten zůstával jen tichým přihlížejícím. S Alicí se setkáváme ve chvíli, kdy žije ve svém bytě, bratrova dodávka jí parkuje před domem a ona se mu snaží alespoň trochu pomáhat z těžkého psychického a zdravotního stavu. Je z něj nervově labilní feťák žijící jako bezdomovec. Matka, v tu dobu již vdova, se narozdíl od svých dětí zdá naprosto nedotčená předchozím životem. Hraje si na vzor mateřských ctností a žije si pokojný život o samotě. Alice sice žije sama, poměrně často však střídá milence. Nedokáže se totiž na nikoho vázat a když už vztah začne vypadat vážně, Alice zasáhne a zvolí rozchod. V bytě u ní občas přebývá kamarádka, herečka a občasná zpěvačka, která má narozdíl od Alice výborný vliv na jejího bratra. Společně se ho proto snaží přesvědčit, aby se léčil a žil lépe.

Možná si říkáte, proč tak složitě a zdlouhavě popisuji Alicin život, když se jedná o kriminální příběh. Jenže to je právě problém celé knihy. I když se tam objevují mrtvoly, autorka se více babrá v Alicině životě - současném i minulém - a zločiny jakoby byly jen kulisa.

Abychom však měli nějakou souvislost, ten, kdo většinu mrtvých žen objeví, je právě Alice. Na první z nich narazí, když jde běhat večer Londýnem. Jako by vrah věděl, kudy běhá své oblíbené trasy a chtěl, aby mrtvou našla právě ona. Není to nikde jinde, než na místě tvz. hřbitova Crossbones.

Začne se rozvíjet příběh, který má - zdá se - souvislost s vraždami, které se staly v minulosti. Před několika lety byl za podobné vraždy nevinných dívek zatčen a usvědčen manželský pár. Zatímco onen muž je již po smrti, manželka sedí stále zavřená. Na svobodu se však po obvinění z další vraždy dostal jiný muž, který se s manželi znal a pravděpodobně jim při všem pomáhal. Alice jako psycholožka měla tohoto muže poznat a diagnostikovat ještě před tím, než bude propuštěn. Je přesvědčená, že seděl za vraždu neprávem. Vždyť je mentálně na úrovni dítěte... Ale co když se spletla?

Podle mého textu to  možná vypadá, že se jedná o mnohovrstevný román s množstvím zápletek, které matou čtenáře, vtahují ho do děje a napínají do poslední chvilky. Faktem však je, že celkový příběh mi přišel poněkud chudý a laciný. Kniha se četla od začátku velmi dobře a tak jsem se do děje ponořila opravdu rychle a intenzivně. Očekávala jsem naprostou bombu, protože tak kniha zpočátku vyhlížela. Jenže časem jsem pochopila, že to zase tak strhující čtení nebude. Místo napínavého děje totiž autorka stále řešila Alici a její problémy, babrala se v její minulosti, představovala jejího bratra a kamarádku - spolubydlící v mnoha barvách, atd. Samotné vyšetřování stálo stranou, jen mrtvé dívky postupně přibývaly, někdy více, někdy méně související s Alicí. Hřbitov Crossbones navíc nehrál v příběhu roli vůbec žádnou, kromě toho, že se na něm našla první oběť. Tak proč ten zavádějící název?

Další problém jsem měla s hrdinkou samotnou. I když by to v recenzi nemělo být směrodatné a proto to nebudu brát v úvahu při hodnocení, hlavní hrdinka mi nebyla příliš sympatická. Na můj vkus moc laxní ke všem problémům, jakoby si je vůbec nechtěla připouštět k tělu, odmítala poslouchat policii, dělala si co chtěla a jednala naprosto nezodpovědně. A já si říkám, není už to klišoidní? Tak se přece chová každá druhá hrdinka. Co přijít s něčím originálnějším?

Na můj vkus bylo v knize málo vyšetřování, málo napětí, málo dramatických scén. Všechno se zkrátka točilo kolem Aliciných osobních problémů a kriminální zápletka se děla někde mimo, vedle, aby se moc neřeklo. I přes to jsem měla od samého začátku dva tipy na vraha a jeden z nich byl správný. Kde se tedy stala chyba?

První díl plánované série mě bohužel zklamal. I když se četl velmi velmi dobře, děj plynul svižně, autorka dobře dávkovala popisy a rozhovory, na dobrý krimiromán, nebo snad dokonce thriller, je to prostě málo. Navíc mě hodně zklamalo, že děj nemá s názvem knihy skoro nic společného. Prostě jsem čekala to šokující rozuzlení, to tajemství, které bude odhaleno nejspíše na zmíněném hřbitově. A ono nic. Vůbec nic!

Vůbec nevím, zda si budu pořizovat i další díly do série. Na jedné straně mě příběh zklamal, na druhou stranu nebyl tak špatný, aby si u něj čtenář neodpočinul a nepobavil se. Rozhodně nebyl nudný! Možná časem, přijdu hlavní hrdince na chuť. Nyní jsem však pouze zklamaná, neboť jsem zřejmě od knihy očekávala víc, než mi mohla dát.

Hodnocení: 80%

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Omega a Knihy Dobrovský.

Knihu Tajemství hřbitova Crossbones můžete koupit ZDE.