Recenze: Michael Cunningham - Tělo a krev

Neobvyklý román v rozsahu téměř sta let vypráví o rodině Stassosových. Tato rodina pochází z Řecka a žije v Detroitu. Zatímco manželka Mary se snaží být ve všem americká a podporuje vše, co vyrobila ruka poctivého Američana i přes to, že to stojí spoustu peněz, její spořivý řecký manžel se snaží především žít prakticky. Alespoň zpočátku...
Nakladatelství: Odeon
Počet stran: 432
Rok: 2014

Constantine Stassos je trochu problematický a výbušný muž již od mládí. Přesto ho nic neodradí od sňatku s Mary, štíhlou a krásnou ženou, která mu v průběhu několika let povije tři děti. Zatímco se Constantine snaží vydělávat, aby uživil rodinu, Mary odmítá počítat a šetřit a dává kvantitě přednost před kvalitou. Není divu, že se stavitel Con snaží urvat každou korunu navíc. Když se čirou náhodou potká s dalším Řekem, slovo dá slovo a oni společně založí firmu, která se stane jejich společnou láskou a budoucností. Staví na pohled honosné domy za co nejnižší náklady, které jdou na dračku. Rodina bohatne, ale odcizuje se. My ale sledujeme jejich životní zvraty dál.

Od Michaela Cunninghama jsem až dosud nic nečetla. Jelikož mám ráda rodinné ságy, zaujala mě anotace jeho knihy Tělo a krev. Rozhodla jsem se dát mu šanci. I když je to již několik dní, kdy jsem knihu dočetla, nevím, jak moc dobře jsem udělala. Pořád totiž nevím, zda se mi líbila, nebo ne.

Autor pojal ságu totiž velmi originálně. Začal v roce 1935 a skončil po velkém časovém skoku v roce 2035. Obsáhl tak sice sto let, ale ne každý rok je dopodrobna popisován. V některém roce se toho pro čtenáře důležitého událo více, věnuje mu tak třeba i čtyři kapitoly, v jiném se neodehrálo nic a tak ho přeskakuje.

Zpočátku jsem si myslela, že to je jen rychlejší rozjezd, že autor přeskakuje i několik let. Říkala jsem si, až se dostane do let, o kterých chce vyprávět hlavně, tak se tempo zpomalí. Jenže nezpomalilo. Tímto stylem autor proskákal celou knihu. Na jedné straně hodně zajímavé pojetí, na druhé straně styl, který mi moc neumožnil ponořit se do příběhu.

Vedle zmíněného manželského páru Cona a Mary sledujeme v postupu času jejich tři děti. Každý má svůj život, svým způsobem originální. Někdo víc obyčejný, jiný netradiční. Přesto ani jeden ze tří sourozenců to neměl v životě lehké. Postupně se přidávají i jejich děti a osudy, a příběh se košatí. Sledujeme nejen rozrůstání rodiny, ale i proměny některých hlavních představitelů, protože roky a události v nich zanechávají své stopy.

Zní to zajímavě, co říkáte? Také to zajímavé bylo. A musím přiznat, že je to poprvé, kdy se u nějaké knihy, ať už ságy, nebo ne, setkávám s takovým stylem psaní a skákání po letopočtech. Ale jako nápad mi to přijde opravdu skvělé. Jen možná trochu moc uspěchané, málo rozepsané. V případě příběhu rodiny Stassosových je to ovšem zcela vyčerpávající. Mám dojem, že kdyby autor více rozepisoval, začala bych se časem nudit. Přesto mě mrzí, že jsem si nevytvořila k postavám hlubší vztah. Tím, jak rychle se vše dělo, jsem klouzala po povrchu děje a nedokázala se vžít do jednotlivých hrdinů. Nemohu říci, že mi byl některý sympatický více či některý méně. V podstatě mi bylo celkem jedno, co se v rodině děje. Uprostřed knihy mě sice zasáhl osud jedné z dcer, kdy zjistila, že je smrtelně nemocná a zanechá za sebou malého syna. Jenže roky plynuly, ona stále žila a malý syn už byl najednou velký a děj přestal být tak dojemný a tragický. Škoda.

Rozhodla jsem se knížku nehodnotit, protože opravdu nedokážu říct, jak moc se mi líbila. Jsem ráda, že jsem ji četla a mám ji v knihovně, ale nevím, zda si ji někdy přečtu znovu, nebo sáhnu po jiném díle autora. Možná svou roli sehrálo i americké prostředí, které mi nic moc neříká a tak jsem možná nepochopila do hloubky všechnu problematiku a souvislosti, které se týkaly přistěhovalecké rodiny.

Knihu Tělo a krev si můžete nejlevněji koupit ZDE. :) Je stále v akci za krásných 41Kč. :)