Recenze: Libor Drobný - PRAHA: Velká knížka pro malé vypravěče

Máte doma malé děti? Neumějí ještě číst? To vůbec nevadí! Nakladatelství Ella a Max přišlo s nádhernou knihou, která osloví určitě všechny děti i rodiče. Je o Praze, ale najdete v ní minimum písmenek. Je to totiž kniha, kde si příběhy vymýšlí čtenáři sami. Nevěříte?
Nakladatelství: Ella a Max
Počet stran: 12

Velká knížka pro malé vypravěče o Praze mě zaujala především tím, že je krásně ilustrovaná. Když jsem ji objednávala, chtěla jsem něco jednoduchého, ale při tom poučného, co bychom mohly s Nelou prohlížet, pročítat a učit se spolu. Nečekala jsem, že se mi to splní v takové míře. Knížka totiž předčila mé představy.

I když má "jen" dvanáct stran, je nesmírně obsáhlá a přitom nezatíží malé hlavičky našich dětí. Naopak. Rozvíjí jejich představivost i znalosti. Text a to velmi krátký se vlastně nachází pouze na první dvojstraně a na poslední stránce, vlastně už na zadní straně desek. Tento text nás krátce seznamuje s myšlenkou knihy, některými postavičkami, které můžeme na následujících stranách hledat a představuje takové malé vodítko pro rodiče, co mají dětem vyprávět. Ve skutečnosti následující dvojstrany obsahují ilustrace plné památek, architektury, lidí i zvířat. Na obrázcích můžeme vidět především prostor Karlova mostu, Malostranského náměstí, Stromovky a také Staroměstské náměstí. Objevují se tady turisté, prodejci, obyvatelé Prahy, auta, restaurace, tramvaje, lodě, vodník :), labutě a mnoho dalšího. Obrázky jsou navíc laděny do jednotlivých ročních období, takže děti mohou poznávat, kdy je jaro, léto, podzim či zima.

To nejdůležitější je, že obrázky ukrývají mnoho příběhů, které můžeme s dětmi vymýšlet a inspirovat se právě v této knize. Ať už jim povíme něco o historii orloje či staroměstské radnice, vymyslíme příběh o vodníkovi, nebo třeba prodavači vánočních kaprů, čeká nás hlavně plno zábavy, která není omezená textem. Naopak, dává obrovský prostor naší i dětské fantazii.

My už jsme s Nelou prohlížely, ukazovaly si, poznávaly. Ještě jsem tedy nepřešla k žádnému složitějšímu příběhu, přece jen kniha je určená pro děti od tří let a Nele ještě nejsou ani dva roky, ale už mi ukazuje auta, tramvaj, ryby, psa, babi a dědu, atd. Obrázků, díky kterým můžeme děti učit vše, co spatří ve velkém městě, je tady opravdu plno a já jsem z knížky maximálně nadšená. Je navíc vyrobena na tvrdých deskách a proto nehrozí poškození stránek, když si ji Nela prohlíží sama.  Doufám, že pan Libor Drobný vytvoří více takových knih, protože jeho Praha je opravdu originální, krásně ilustrovaná a přináší mnoho možností pro rodiče a děti.

Knížku můžete zakoupit ZDE.