úterý 29. srpna 2017

Recenze: Otilie K. Grezlová - Dárek za všechny prachy

Překombinovaný příběh čerstvé důchodkyně, které se nechce do důchodu a třicátníka mamánka, který je postaven před krutou skutečnost - rodiče se stěhují, postarej se o sebe sám! To je stručně vyjádřený obsah nové knihy Otilie K. Grezlové - Dárek za všechny prachy. I když patrně nespadám do kategorie, které je kniha určena (ženy 50 let a výše), příběh mě celkem oslovil. Nebyl to sice můj must have, ale dokázala jsem si najít "to své".
Počet stran: 336

Od Otilie K. Grezlové jsem až dosud nic nečetla. Ovšem když mi přišla tato novinka a přečetla jsem si anotaci, dostala jsem na ni velkou chuť. Očekávala jsem totiž lehkou romantickou komedii o tom, jak rodiče podstrčí svému nezbednému synkovi novou lásku, aby ho nahnali do chomoutu a dočkali se klidného a samostatného stáří. A to byl právě ten fatální omyl!

Anotace je totiž napsána tak, že sice prozradí, o čem kniha je, ale tak zavádějícím způsobem, že je nakonec čtenář hodně překvapen. Hlavní hrdinové knihy jsou dva. Eva a Adam. Eva je starší žena před důchodem, profesorka pracující v univerzitní knihovně a po nocích dělající korektury pro nakladatelství. Žije si spokojeně se svým manželem Zbyňkem a synem Adamem v městském bytě. Protože už ovšem Adamovi (druhému hrdinovi) dávno uplynula třicítka a on se nemá k tomu, aby se oženil a osamostatnil, naopak, stále využívá maminčin servis, rozhodne se Eva vzít situaci do svých rukou. Hodí tak říkajíc synáčka do vody a "plav si, jak dokážeš!"

Eva vyhlídne domek na venkově a protože po něm už dlouhou dobu se Zbyňkem touží, neváhají, koupí a rychle se přestěhují. Netuší, že je čeká překvapení - nová sousedka Lenka, která je pěkně vlezlá. Navíc zatímco Eva je v práci, Zbyněk se doma sám nudí a Lenka mu tu nudu pěkně zpestřuje. Možná až moc!

Adam je nucen začít hospodařit sám a protože se mu to moc nelíbí, začne uvažovat o svých milenkách jinak, než jen jako o slečnách na postelové hrátky. Začne hledat životní partnerku, která bude udržovat domácnost a teplo rodinného krbu. Jenže takovou najít, není v jeho věku vůbec jednoduché.

Knížka má hodně zápletek a snad ještě více zvratů. I když jsou zde dva hrdinové, ta hlavní role směřuje právě k Evě. Právě proto mi přišlo, že román určitě osloví spíše ženy staršího věku, než ty mladé. A nepomůže tomu ani kombinace s patáliemi záletného Adama.

Kniha je navíc psána poněkud krkolomným jazykem. Autorka se snaží o hodně odlehčený tón a hromadu vtipů, čímž to naopak totálně "zabila". Vtipy jsou ohrané, většina hlášek a frází koluje internetem a tak jsou mi známé, tudíž mi v knize vůbec nepřišly vtipné, naopak. Spíše násilné a trapné. Ale zase pro někoho, kdo je nezná, možná budou veselé... Ten rádoby svižný a vtipný styl vyprávění mi rovněž neseděl. Přišel mi vhodný pro povídku či článek na blog. Nikoli však do románu. Jelikož je autorka tvůrkyní novinových článků, tak možná pokračovala v zajetém stylu, ovšem pro román mi to přišlo až přemrštěné. Četlo se to hodně špatně a krkolomně.

Plus musím autorce dát za nečekané zvraty. Zpočátku mi kniha přišla jako jedno velké klišé, ale postupem času mě autorka začala příjemně překvapovat. Pokud čekáte romantiku, rozhodně na to zapomeňte. Tohle je příběh ze života, žádné peříčko a s našimi hrdiny se nijak nemazlí. Ovšem zase musím podotknout, že na dva lidské životy, které v knize sledujeme, se mi to opět zdálo až moc přemrštěné a tak nějak špatně uvěřitelné.

Do teď nevím, co si vlastně o knize myslet. Příběh se mi líbil a místy jsem se i pobavila, ovšem rozhodně ne tolik, kolik asi autorka zamýšlela. Její styl vyprávění a především humoru mi neseděl. Já asi už po její knize nesáhnu. Věřím však, že si najde početné čtenářstvo u výše zmíněné kategorie žen, kterým je také bezpochyby určena.

Hodnocení: 73%

Knihu Dárek za všechny prachy můžete zakoupit ZDE.