pátek 8. září 2017

Recenze - Audiokniha: Marie Doležalová - Kafe a cigárko

Chodíte rádi do divadla? Neunikne vám v kině žádný český film? Nebo prostě jen sledujete v pohodlí domova nekonečné české seriály? A zajímalo by vás, co se vlastně všechno odehraje, než se dostane na výsluní divadelní hra, film, nebo seriál? Jak fungují vztahy mezi herci a ostatními postavičkami, které se nespatřeny pohybují po divadle či natáčecím placu? Pak si rozhodně poslechněte Kafe a cigárko!
Název: Kafe a cigárko
Forma: Audiokniha
Délka: 6 hodin 27 minut
Vydavatel: Tympanum
Interpret: Marie Doležalová

Marii Doležalovou jsem zaregistrovala, jako asi mnozí jiní poprvé jako Sašu v seriálu Comeback a poté ještě v několika seriálech, kde se mihla ve vedlejších rolích. Trochu více jsem se o ni začala zajímat jako o soutěžící taneční televizní soutěže, ale až s Magnesií Literou, kterou vyhrála za psaní svého blogu Kafe a cigárko jsem zjistila, že je to vlastně hodně zajímavá osobnost. Samozřejmě jsem musela zjistit, za co tu Magnesii vlastně dostala a nahlédla jsem na blog. Hodně jsem přemýšlela, zda si pořídit knihu. Nakonec jsem vyčkala a pořídila si ji až nyní, jako audioknihu. A rozhodně jsem udělala dobře.

Historky z divadelního podsvětí, jak se o svých blogových článcích autorka vyjadřuje, jsou velmi jadrné zpovědi o životě jedné "obyčejné" herečky, která si prochází v herectví tím, čím většina jejích hereckých kolegů. Jenže většinu z toho běžný divadelní či filmový divák vůbec nepozná, nevidí a nezaregistruje. Herečka proto začala psát svůj blog, na kterém odhalovala zákulisí divadel, divadelních šaten, natáčení, konkurzů, ale psala i o zdánlivě obyčejných věcech ze života ženy - o obarvení vlasů apod. S Marií Doležalovou tak máme možnost poznat, jak se připravovala na přijímačky na konzervatoř, jak se poprvé setkávala se známými herci, jací ti herci jsou mimo prkna, co znamenají svět, jaká tajemství skrývá dámská šatna, kterou Maruška sdílí se svými kolegyněmi a mnoho a mnoho dalších informací, ke kterým byste se nedostali ani v bulváru.

Mariiny historky jsou upřímné, vtipné, místy cynické a rozhodně vás pobaví už od prvních vět. Musím se přiznat, že Kafe a cigárko mě naprosto chytilo a nemohla jsem se od něj odtrhnout. Přestože mohu poslouchat audioknihy pouze ve vymezeném čase, kdy mám klid a ticho, snažila jsem se tomu věnovat každičký volný čas. Tady totiž nejde jen o skvěle napsanou knihu. Ale i to, že si ji namluvila Marie Doležalová sama, audioknize dává obrovské plus. Myslím, že toto je opravdu velmi velmi přínosné. Autorka věděla, jak to cítila, když články psala a stejně tak to vypráví. Lehce, upřímně, přirozeně... Jakoby to vyprávěla kamarádům v kavárně. Vyprávění má ty správné grády!

Zatímco u některé audioknihy jsem po prvotním poslechu pár kapitol vzdala, protože mě neoslovil monotónní hlas vypravěče a poslech mě nudil, tady se to rozhodně nestane. Kafe a cigárko je skvělé nejen svým obsahem, ale i svým namluvením. Marie Doležalová u mě rozhodně stoupla v ceně a budu její tvorbu nyní sledovat rozhodně více, než dosud.

Navíc, zatímco některé knihy si poslechnete a - konec, víckrát si je nepustíte, u Kafe a cigárka je výhoda v tom, že rozhodně nestačí slyšet ho jen jednou. Sotva jsem audioknihu doposlouchala, začaly mi Mariiny historky chybět. Pro mě to bude ideální nejen na odreagování při práci na zahrádce, tak i na dlouhé cesty autem. Jsem přesvědčená, že Kafe a cigárko si ještě poslechnu hodněkrát a rozhodně mě hned tak neomrzí. :)

Hodnocení: 100%

Dosud nejlepší audiokniha, kterou jsem slyšela!

Za poskytnutí audioknihy děkuji Audiotéce.cz.