Recenze: Hana Hindráková - Smrtící byznys

Horké africké slunce, exotické ovoce, netradiční pokrmy, ale především bída a ničící nemoci na každém kroku. To je Afrika, kterou představila ve své nové knize Hana Hindráková. Zatímco až dosud jsem v jejích knížkách vedle afrického prostředí hltala romantická dobrodružství hlavních hrdinek, nyní jsem dostala možnost nahlédnout do prostředí ugandské nemocnice a do obchodu s léky.
Počet stran:

Hlavní hrdinkou knihy Smrtící byznys je Ellen Hradecká. Pětatřicetiletá zdravotní sestra, která po tragické osobní události prchá z hroutícího se manželství do Ugandy, aby se na tamní klinice podílela na záchraně lidských životů a za minimální plat pomáhala, jak nejlépe dovede. Nastoupí na místo zdravotní sestry, která nedávno záhadně zmizela, stejně jako lékař, který se údajně podílel na obchodu s falešnými léky. Jenže, na čí straně je pravda?

Ellen nejprve nepřikládá záhadným zmizením svých kolegů velkou důležitost. Dělá svou práci, jak nejlépe umí, občas musí zastat i práci lékaře, protože je jich na klinice málo a pacientů hodně. Nejčastějšími nemocemi jsou malárie a břišní tyfus. A právě na malárii začnou umírat některé děti. Při tom nemoc byla podchycena ve většině případů včas. Jenže se zdá, že léky vůbec nezabírají a navíc mají malí pacienti podivné reakce po jejich užití. Jakoby léky nebyly léčivé, nýbrž toxické.

Když zemře již několikátý malý pacient za krátkou dobu, začne se Ellen o případ zajímat hlouběji. Zaplétá se však do sítí složitého mafiánského obchodu s falešnými léky z Číny a tím se dostává sama do smrtelného nebezpečí.

Smrtící byznys je kniha, která románovou formou předkládá skutečnou aktuální problematiku chudoby, nedostatku peněz na léčbu pacientů a především nám představuje, jak patrně funguje organizovaný zločin pašování falešných léků do rozvojových zemí, které mnohdy obsahují dokonce i jedy na krysy, nebo nemrznoucí kapalinu namísto léčivých složek.

Zdá se vám to strašné a neuvěřitelné? Jenže tohle je bohužel realita a autorka na ni poukázala tou nejlepší možnou formou, jakou si jako čtenář dokážu představit. Prošla velké množství dokumentů, webových stránek, atd. a to proto, aby podala co nejpravdivější výpověď o tomto problému. Zároveň ho však zabalila do románového kabátku, takže se kniha stala čtivou, tak jako všechny její romány a při tom velmi poučnou a šokující.

Knížka se četla doslova jedním dechem. Je to kratší román o dvou stech stranách, ale obsahuje velmi poutavý příběh, který je protkán nádechem napětí a strachu o hlavní hrdinku a její přátele. Jelikož se ocitneme spolu s Ellen v drsné a nemilosrdné Ugandě, nemůžeme vědět, kdo vyvázne živý, kdo se šrámy a kdo nevyvázne vůbec.

Miluji všechny knihy Hany Hindrákové a ještě jsem nenarazila na žádnou, která by mě zklamala. Smrtící byznys však je skvělá kniha, která má navíc přidanou hodnotu v tom, co představuje čtenářům. Krutou realitu byznysu s léky, které opravdu přinášejí smrt a boj s jejich výrobci a dealery se zdá nekonečný.

Hodnocení: 100%

Knihu Smrtící byznys zakoupíte ZDE.

Za recenzní výtisk děkuji nakladatelství Alpress.