Recenze: Marek Šindelka - Únava materiálu

Příběh dvou mladých uprchlíků, bratrů, kteří jsou i přes veškerou snahu po převozu do nové země rozděleni, mě hodně chytil za srdce. Tomuto tématu jsem sama dosud moc pozornosti nevěnovala, a jsem moc ráda, že si knížka ke mě našla cestu. I když je kraťoučká, má kolem 160 stran, příběh je opravdu nadupaný emocemi.

Nakladatelství: Odeon
Počet stran: 172

Únava materiálu českého autora Marka Šindelky, která mu přinesla cenu Magnesia Litera, je útlá nenápadná knížečka s nepříliš zajímavým modrobílým obalem. I když se o prózu českých autorů zajímám a obzvláště sleduji ty oceněné v této literární "soutěži", Únava materiálu mi nějak unikla. Když jsem ji proto nedávno dostala jako dárek, věděla jsem, že si ji přečtu jistě velmi brzy.

Příběh dvou mladičkých uprchlíků mě chytl od první stránky. Byl napsán velmi specifickým stylem, který, jak jsem pochopila, je pro Šindelku již typický. Já jsem však četla od tohoto autora první knihu, takže jsem byla mile překvapená. Minimalistický styl vyprávění a formování textu nemusí sednout asi každému. Mně však připomínal styl nedávno čtené knihy Hany Andronikové - Nebe nemá dno a tak se mi hodně líbil.

Navíc děj samotný byl velmi napínavý už od začátku. Sledujeme totiž ony dva chlapce - bratry, jak se dostali nelegálně do Evropy, do blíže nespecifikované země, ale ač chtěli nový život začít spolu, byli rozděleni. Jeden z nich přebývá v internaci, bez mobilu a tabletu, který mu zabavili, druhý na neznámém místě, které rozhodně není původním cílem cesty. Oba se však dostanou mimo internaci a hledají jeden druhého.

V hlavní dějové linii sledujeme, jak se oba chlapci potýkají se současným životem v nové, cizí zemi, kde nikoho neznají, nemají dostatek jídla a pití, oblečení, a ničí je zima, na kterou nejsou zvyklí. V retrospektivních průhledech se pak vracíme do doby, kdy žili ve své zemi zmítané válkou, zjišťujeme, jakým způsobem se dostávali ze země a hlavně vidíme, jak krutě se liší jejich představy od skutečnosti.

Kniha Marka Šindelky mě naprosto strhla a očarovala. Četla jsem příběh dvou chlapců se zatajeným dechem a začala pohlížet na tuto problematiku jejich pohledem, což mě donutilo nad tím hodně přemýšlet. Rozhodně už nevnímám uprchlíky tak, jak jsem je vnímala až dosud. Vidím teď tuto problematiku novým, lidštějším pohledem a myslím, že podobných knih by mělo být rozhodně napsáno více.

Knihu Únava materiálu můžete zakoupit nejlevněji ZDE.