úterý 3. října 2017

Recenze: Vlastimil Vondruška - Vzpoura goliardů

Oldřicha z Chlumu a jeho pomocníky čeká další zajímavý úkol. Má to co dělat s vysokou politikou. Je třeba nachystat setkání Přemysla Otakara II. a císaře Richarda Cornwallského v Cáchách. Není to právě jednoduchý úkol, protože se kolem hemží množství těch, kteří se snaží politické jednání překazit a navíc se naši přátelé musí pohybovat na cizím území. Cáchy mají své zákony a svého schopného rychtáře...
Počet stran: 296

Již dvaadvacátý příběh Oldřicha z Chlumu a jeho přátel nás opět zavádí na cizí území, tentokrát do města Cáchy. Marně si říkám - došla snad autorovi fantazie na dobré příběhy na našem území? Ať je to jakkoli, podstatné je, že se opět setkáváme s oblíbenými hrdiny - Oldřichem z Chlumu, jeho panošem Otou ze Zástřizlí a velitelem Oldřichovy vojenské družiny - Divišem.

Jelikož je tentokrát čeká důležitý, nebezpečný a tak trochu choulostivý úkol, rozhodne se Oldřich vyslat tajně Otu napřed, aby prozkoumal město a našel dva francouzské špehy, kteří se prý chystají jednání překazit. Tip dostal od dávného známého a úplně si není jist, odkud nebezpečí bude přicházet. Aby Ota nebudil podezření a také obezřetnost Francouzů, má být přestrojen za goliarda.

Pokud stejně jako já netušíte, kdo je goliard, autor to samozřejmě vysvětluje. Jedná se o potulného studenta, který se zapisuje na univerzitách v různých městech, kde hodlá studovat. Zápisné není zrovna levné a tak nepatří k nejchudším... Cestou do Cách potká Ota dalšího studenta, který se mu představí jako Petrus a hned se s ním dá do řeči. Seznámí Otu s tím, jak to v Cáchách chodí a pomůže mu při zápisu na koleji. Sotva se však Ota ubytuje, musí prchat před spravedlností. Správce koleje je nalezen mrtev a rychtář začíná pátrat, kdo je vrah. Podezřelým se stává právě Ota.

Musím se přiznat, že ač příběhy s Oldřichem z Chlumu miluji a pro Otu mám zvláštní slabost, tentokrát jsem se u knížky příliš nebavila. Zpočátku tam na mě bylo až příliš říšské politiky a i když jsem vystudovaná historička, takže ledacos vím, v příběhu jsem se ztrácela. Navíc Oldřich z Chlumu stojí tentokrát zcela stranou a vše je na Otovi a posléze i na Divišovi, což bylo trochu zvláštní. Autor měl tak ohromnou možnost posunout Otu v našem příběhu o trochu dále, než jak ho známe z dřívějška. To však neudělal. Ota je opět záletník, který okouzlí kdejakou sukni a hlavně opět jsou všechny ženy v Cáchách ochotné své sukně pro něj a tentokrát i pro Diviše zvedat. To jako vážně? Opravdu je reálné, aby děvky, sklepnice i šlechtičny měly stejné chování a jednaly tak, jak to pan Vondruška popsal? Myslím, že taky nereálně kombinoval přehnaně moc politiky a naprosto skandální chování cášských žen. Scény nebyly příliš uvěřitelné a disputace nad vraždou a tím, jak by to mohlo být, se zdály nekonečné. Už to nebyl "typický Vondruška", nýbrž marná snaha o nápodobu Agathy Christie. Proč? Oldřich přece není Poirot a my chceme našeho českého Oldřicha zpět! A k tomu byla zápletka zcela průhledná a pachatel snadno odhalitelný.

Až ke konci knihy se příběh trochu "rozjel" a mě začal více bavit. Opět to byli moji oblíbení a akční hrdinové a jejich skvělá souhra, která by ovšem v realitě také určitě nefungovala tak dobře. Budiž ale, tohle máme na Vondruškových příbězích rádi.

Abych to shrnula, Vzpoura goliardů mě příliš nenadchla, ale na druhou stranu to ani nebyla ztráta času. Je to jeden z těch slabších příběhů o Oldřichovi z Chlumu, ale určitě není nejslabší. Jsem ráda, že jsem mohla knížku číst a že ji mám ve své sbírce. Oceňuji navíc, že autor dal opět větší pole působnosti Otovi, kterého mám z celého trojlístku nejraději.

Hodnocení: 75%

Knížku Vzpoura goliardů můžete koupit ZDE.