úterý 28. listopadu 2017

Recenze: Andrea Laurenová - Ruční tisk

Někoho možná recenze na tuto publikaci na mém blogu překvapí, ale kdo mě dobře zná a sleduje i můj druhý - lifestylový blog Bláznivá máma - ten se zase tak moc divit nebude. Kromě čtení se věnuji i tvoření a volba technik u mě záleží hodně na náladě a na tom, co potřebuji, nebo toužím vytvořit. A jelikož v minulosti jednou z mých oblíbených činností byl linorit, bylo jasné, že nová publikace nakladatelství Metafora - Ruční tisk, mi nemůže v knihovně chybět.

Počet stran: 144

Jak jsem už napsala výše, v dřívějších letech jsem se hodně věnovala různým tvořivých technikám. V dětství mezi ty nejoblíbenější patřil linorit a kresba suchou jehlou. V posledních letech jsem se zase více věnovala malování na oblečení a používala i různé obtiskávání barev na trička. Když vyšla kniha Ruční tisk, rozhodla jsem si ji pořídit. Jednak abych si určité techniky tisku oživila a jednak proto, abych se naučila i nové způsoby a varianty.

Ruční tisk je publikace, která se věnuje tisku linoleovou formou - tedy můj oblíbený linorit, gumovou formou, tisku z pěnových archů a také pomocí razítkových sad, což je technika, která by mohla dobře fungovat právě při využití na látku, přestože kniha se přímo tisku na tkaniny nevěnuje.

V první části knihy nás autorka seznamuje poměrně čtivou formou s materiály a nástroji potřebnými pro tisk. Tady je potřeba si uvědomit, že tiskové techniky nebudou pro každého a je třeba počítat s nějakou investicí do začátku, protože různá rydla, řezáky, válečky a materiál pro tisk něco stojí. Výsledek však stojí za to.

V další, nejobsáhlejší části nám autorka představí jednotlivé typy tisku a také postupné návody, jak docílit požadovaných obrázků. Méně zkušení jistě ocení, že je zde postup očíslovaný a k podrobnému srozumitelnému popisu vždy patří i fotografická dokumentace postupu.

Návody jsou psány celkem jednoduše a ač jsem to ještě v praxi neměla čas ozkoušet, bude se podle nich dělat jistě dobře. Přesto je třeba přistupovat k této publikaci s jistým respektem. Pokud si ji pořídí úplný začátečník, doporučila bych nejprve celou publikaci pečlivě pročíst a vybrat, která technika bude dotyčnému nejlépe vyhovovat a se kterou začne. Já začátečník nejsem a proto mi postupy přijdou jednoduché a logické a k provedení celkem snadné. Přesto je třeba si uvědomit, že tisk - především vícebarevný - není úplně jednoduchá záležitost a i přes dobře napsaný návod, který kniha rozhodně poskytuje, je třeba nad tvorbou hodně přemýšlet. Především je potřeba uvědomit si zrcadlové přetočení obrázků, co bude tmavé a co světlé, atd. Ale to už bych moc zacházela do detailů, což není cílem této recenze.

Ruční tisk určitě není publikace, kterou si pořídí do své knihovničky každá "tvořilka". Bude pro určitou sortu lidí, kteří se věnují tisku a podobným technikám a určitě dobře poslouží i v různých rukodělných kroužcích a uměleckých školách při výuce. K rozšíření znalostí a technik dobře poslouží i poslední část, která představuje světové umělce, kteří tvoří právě pomocí tisků.

Hodnocení: 100%

Knihu Ruční tisk zakoupíte na stránkách nakladatelství Metafora.