Recenze: Melanie Benjamin - Labutě z Páté Avenue

Svět bohatství, luxusu, třpytu a slávy. Svět lži a přetvářky. Svět krásných a dokonalých dam a elegantních mužů s doutníky. Mužů pohádkově bohatých a žen, které jsou jejich dokonalou ozdobou. Takový je svět, ve kterém žil autor slavné Snídaně u Tiffanyho - Truman Capote a jeho "labutě". Krásné ženy slavných mužů, kterými se obklopoval.

Počet stran: 286

Ve speciální řadě nakladatelství Metafora, která se věnuje beletrizovaným životopisům slavných vyšla nedávno novinka, která předčila mé očekávání. Kniha s lakonickým názvem Labutě z Páté Avenue přináší román o kontroverzním přátelství slavného spisovatele Trumana Capoteho a jeho múz, především celebrity Babe Paleyové.

Trumana Capoteho asi příliš představovat nemusím. Jeho nejslavnější dílo - Snídani u Tiffanyho snad zná každý, kdo kdy prošel základní školou. S Babe Paleyovou už je to však něco jiného. Přiznávám, že tuto zajímavou ženu jsem až do přečtení knihy vůbec neznala. Byla to sice manželka bohatého a význačného muže - Billa Paleyho, ale především to byla módní ikona čtyřicátých let. Pracovala v časopise Vogue a byla nesmírně krásná a pečlivě na sebe dbala. Ovšem ono to nebylo jen tak...

Autorka nás zavádí do světa plného bohatství a luxusu v říjnu 1975. Capoteho "labutě", tedy ženy, se kterými se přátelil a které se staly inspirací k jeho dílům, se tam sešly, aby prodiskutovaly skandál, který jejich "Pravé srdce", jak mu říkaly, způsobil. Ten skandál vznikl na základě části publikovaného chystaného románu, v němž odhalil spoustu pikantních a intimních problémů, se kterými se mu jeho "labutě" svěřovaly. I když dotyčné nejmenoval, ony se poznaly a jedna z nich dokonce svou hanbu neunesla a reagovala velmi tragicky.

Na následujících stránkách pak sledujeme vyprávění, jak se vůbec Capote a jeho "labutě" poznaly a především máme možnost nahlédnout pod pokličku toho nejpevnějšího z nich - přátelství a zvláštnímu, lehce intimnímu vztahu Trumana a Babe Paleyové.

Autorka dokázala perfektní znalost prostředí New Yorku čtyřicátých až osmdesátých let dvacátého století. Vypráví příběh s velkým citem a postavy vykresluje tak, jakoby ze stránek dýchaly. Truman Capote mi byl neskutečně protivný a nepříjemný, svými výroky mi lezl na nervy a viděla jsem v něm opravdu takového toho typicky amerického buzíčka s ujetými nápady, chovajícího se jako ztřeštěné děcko. Oproti tomu Babe jsem hltala očima a představovala si ji díky popisům jako dokonalou, ale celkem chladnokrevnou krásku, která se prostě v životě rozhodovala úplně jinak, než bych to dělala já, ale je třeba tady vzít v úvahu její východu, která hodně ovlivňovala její chování.

Babe si v životě užila své a tělesné znetvoření překrývala dokonalým make-upem, který nikdy neodkládala. Dokonce ani před svým manželem, který ji bez něj nikdy neviděl. Jedinou výjimkou byl lehkomyslný Truman. Jenže dokázal její tajemství udržet? Nebo jej také vypsal do svého díla a zveřejnil je tím nejhorším možným způsobem, jako ta ostatní?

Ke knížce Labutě z Páté Avenue jsem přistupovala velmi obezřetně. Nebyla jsem si úplně jistá, zda je toto období a prostředí pro mě a zda mě příběh bude bavit. Také jsem se trochu bála čtivosti knihy. Byla jsem však velmi překvapená!

Kniha byla velmi čtivá a poutavá, přestože příběh místy stagnoval a nedělo se v něm nic výjimečného. Autorka však ve čtenáři vyvolávala sílící zvědavost tím, že na začátek i během knihy vkládala kapitoly ke zmíněnému roku 1975. Tím si čtenář říkal - co se to tedy vlastně stalo, že to způsobilo takový skandál. A i když je to o Trumanovi poměrně známá aféra, čtenář si nedokáže představit důsledky, dokud si je nepřečte se vším všudy.

Velmi se mi líbilo, jak autorka popisovala vztah mezi Babe a Trumanem. Bylo v tom cosi něžného, intimního a zároveň kontroverzního.

Knížka mě doslova nadchla a ještě zvýšila můj zájem o celou tuto biografickou řadu nakladatelství Metafora. Už se těším, až se ponořím do dalších knih a dozvím se spoustu nového o slavných umělcích. Stejně jako všechny knihy z této řady i Labutě z Páté Avenue totiž mají přidanou hodnotu v tom, že vás nenásilným způsobem poučí. Dozvíte se plno informací o životech slavných osobností a ještě si u knihy báječně odpočinete.

Hodnocení: 87%

Knihu Labutě z Páté Avenue zakoupíte na stránkách nakladatelství Metafora