sobota 25. listopadu 2017

Recenze: Philippa Gregory - Zkrocená královna

Máte rádi historické romány, které se zakládají na pravdě, ale nechybí v nich také špetka autorovy fantazie, popř. i nějaké té romantiky? Máte rádi tudorovské období v Anglii? A zajímá vás, jaký byl život na dvoře Jindřicha VIII. a především po jeho boku? Pokud jste alespoň jednou odpověděli ano, pak vás jistě potěší nová kniha oblíbené autorky Philippy Gregory - Zkrocená královna.

Počet stran: 424

Oblíbená autorka, jejíž knihy nám přináší nakladatelství ALPRESS, se věnuje ve své tvorbě především biografickým příběhům slavných královen. Anglické a skotské královny, popř. šlechtičny mezi nimi hrají prim a tak není divu, že i nová kniha s názvem Zkrocená královna je zasvěcena jedné z nich.

Hlavní hrdinkou je poslední manželka anglického krále Jindřicha VIII., Kateřina Paarová. Když se dostala do centra pozornosti velkého Jindřicha, byla to již třicetiletá zkušená žena, dokonce dvakrát ovdovělá. Právě čerstvě ovdověla podruhé, když ji král vyzval, aby se dostavila k jeho dvoru. Z královy pozornosti nebyla nijak nadšená a žádost o ruku ji přímo zdrtila.

Kateřina se těšila, že jako vdova bude konečně moc rozhodovat o svém životě sama. Byla zamilovaná do krásného mužného Thomase Seymoura a zdálo se, že jejich štěstí už nebude nic stát v cestě. Králova žádost její naděje zničí velmi rychle. Neexistuje, aby ji odmítla. Králi se nic neodmítá. Stát se anglickou královnou přece touží každá žena a dívka v Anglii. Alespoň o tom je Jindřich přesvědčený.

Autorka naprosto skvěle dokázala zachytit atmosféru Jindřichova dvora. Velmi čtivou formou nás provází soudobou politickou a vojenskou situací, stejně jako komplikovanou náboženskou reformou, o kterou se Jindřich snaží. Vzhledem k tomu, že sám dnes chce jedno a druhý den už to neplatí, není to pro jeho poddané nic jednoduchého. Kolem něj se rojí představitelé všech náboženských směrů a tak se král jednou přiklání k protestantům, aby vzápětí začal pochybovat, zda neměl zůstat v náruči římskokatolické církve.

Gregory nám představuje odvážnou, životem protřelou Kateřinu, která přesně ví, co se od ní očekává a svůj osud přijímá se stoickým klidem. V nové situaci hledá pozitiva a jedním z nich je i možnost dalšího vzdělávání, překládání církevních spisů z latiny a možnost podílet se na reformování církve. Tím se však dostává do choulostivé situace. Jeden den je královou milovanou manželkou a druhý den se stává pronásledovanou kacířskou královnou, které hrozí, že skončí s hlavou na špalku, stejně jako některé její předchůdkyně.

Král Jindřich je vylíčený naprosto dokonale. Jako starý arogantní muž, který je přesvědčený o své jedinečnosti a nenahraditelnosti. Ví, že mu Anglie leží u nohou a všichni se ho bojí. Zdá se však, že si neuvědomuje, proč tomu tak je. Je přesvědčen, že muži se ho bojí, protože je hrozivý a neohrožený a ženy po něj do jediné touží, protože je šarmantní a vzbuzuje v nich touhu. Ve skutečnosti strach vzbuzuje to, že veškerou moc drží ve svých starých rukách a navíc poddané ohrožují jeho výkyvy nálad a lehká pomatenost. Jak by mohly ženy toužit po starém, nemocném muži, kterému páchne z úst, má neustálé střevní potíže a navíc mu zaživa hnije zraněná noha a šíří kolem něj mrtvolný puch? Opět je to jen strach z jeho moci, popř. touha získat díky králi moc pro sebe sama.

Myslím, že autorka vystihla hlavní postavy naprosto dokonale, přestože jejich charakteristiku místy až přehání. V některých scénách mi král přišel až jako příliš velký blázen na to, aby to mohlo být skutečné. I když, kdo ví... Autorka také příběh oživovala milostnými scénami, které čtenáře, především čtenářky na chvíli odvádějí od hlavního děje. Ne však vždy. Vzhledem k tomu, že většina z nich se odehrává mezi králem a Kateřinou, tajila jsem dech zároveň s ní a zatínala zuby, když se musela podřizovat králově vůli. Proto, aby zachránila svůj život, proto, aby získala výhody pro své blízké a proto, aby chránila životy svých přátel.

Zkrocená královna je opravdu velmi dobře vykreslený známý příběh. A přestože jsem o Kateřině Paarové četla již několikátý román, opravdu se mi moc líbil a výborně se mi četl.

Hodnocení: 93%

Knihu Zkrocená královna můžete zakoupit na stránkách nakladatelství Alpress.