středa 22. listopadu 2017

Recenze: Yrsa Sigurdadóttir - DNA

Máte rádi islandskou autorku Yrsu? Pak vás jistě potěšilo, že nakladatelství METAFORA vydalo její novou knížku DNA, což je první díl plánované trilogie s novými vyšetřovateli - kriminalistou Huldarem a psycholožkou Freyjou. Já jsem od autorky četla zatím jen mrazivý duchařský thriller Pamatuji si vás všechny a tak jsem byla zvědavá, jak mi sedne její styl v "normálním" příběhu.

Počet stran: 408

DNA je velmi drsný thriller, kde se bojíme s hlavními hrdiny už od samého počátku. Mladá žena Elísa, maminka tří dětí je brutálně zavražděna v noci, ve svém domě. Její sedmiletá dcerka při tom ležela schovaná pod postelí a vše vyslechla. Věděla tedy až příliš a bylo třeba ji před vrahem schovat. Zároveň však bylo nutné, aby vypovídala, což u malých dětí není právě jednoduché.

Huldar je kriminalista, který dostává svůj první velký případ a je potřeba, aby se osvědčil. Už díky tomu si nese na bedrech velký úkol a tak nejí, nespí, přemáhá obyčejné lidské potřeby, aby vše co nejdříve vyřešil. Příliš mu nepomáhá, že žena, se kterou se nedávno vyspal a lhal jí o své totožnosti se s ním znovu setkala - v práci. Byla totiž psycholožkou, která dostala na starost dcerku oběti.

Musím se přiznat, že knížka tak slavné a propagované autorky mě osobně příliš nenadchla. Zpočátku to byl bleskový rozjezd, který mě navnadil, ale vzápětí se příběh začal příliš táhnout, zamotávat, spoustu informací, kterými autorka čtenáře zahlcuje, spolu zdá se vůbec nesouvisí - vše se totiž vysvětlí až na samý závěr.

Některé pasáže, hlavně ty s radioamatérem Karlem mě nebavily vůbec, snad jen kapitoly s malou holčičkou a Freyjou byly napínavé - protože tam byl příslib, že se dozvíme něco nového o vrahovi. Možná jsem čekala, že se budu více bát, což se bohužel nestalo. Tahle kniha měla ohromný potenciál, ale nakonec ho autorka promrhala na sáhodlouhé zbytečné popisy, které mě nebavily. Proč tam nebylo více vyšetřování? Proč si více nehrála s výpověďmi malé holčičky?

Upřímně jsem očekávala, že vrah po dcerce oběti půjde více, aby se jí zbavil. Pravda, otázka by byla, jak se o ní dozvěděl... No, nějak to autorka vymyslet mohla, ne? A když jsem zjistila, kdo vrahem opravdu je, napadalo mě plno otázek, které zůstaly nezodpovězené a plno informací, které mi prostě přišly divné. Vážně by se takto choval vrah?

I když mě nakonec DNA donutila lámat si hlavu a přemýšlet, kdo je vrahem (mimochodem, trefila jsem se těsně vedle) :), knížka mě celkově zklamala. Za mě málo napětí, zbytečně jen brutální popisy vražd, které mě nijak nenadchly... ale vyšetřování, strach o naše hrdiny, to mi tam (kromě prvních dvou kapitol) prostě chybělo. Knížku jsem dokonce odložila a přečetla mezitím dvě další. Za mě na Yrsu velmi slabé a nudné čtení.

Hodnocení: 68%

Knížku DNA si můžete zakoupit na stránkách nakladatelství METAFORA.