sobota 30. prosince 2017

Recenze: Carmen Domingo - Gala Dalí

Svérázná Ruska, která si nebere servítky a jde bezohledně za svým cílem, aniž by sama věděla, jaký cíl to vlastně je. To je stručné shrnutí celé knihy a vlastně i života ženy, která je známá jako Gala Dalí. Žena, která se postarala o to, aby světový malíř Salvador Dalí byl vidět, slyšet a prodáván.
Počet stran: 303

Gala Dalí je biografický román, který zapadá svou tematikou do oblíbené řady biografických románů především o slavných ženách a ženách slavných mužů. Já jsem kouzlo této řady objevila teprve nedávno a tak budu postupně dohánět, co jsem ve čtení těchto knih zameškala. Gala Dalí však není žádný rest. Je to horká novinka, vzhledem k hlavní hrdince a její povaze doslova žhavá novinka!

Biografický román začíná rokem 1980, kdy autorka představuje hlavní hrdinku jako starou a nemocnou ženu, která si i přes vysoký věk odmítá přiznat, že její život se již blíží ke konci. Místo, aby zpytovala svědomí a snažila se napravit křivdy, které napáchala na svých bližních, odmítá společnost a uzavírá se do sebe.

V další kapitole již autorka začíná chronologicky koncipovaný příběh, počínající rokem 1913. Tehdy se Gala Dalí, mladičká Ruska podívala poprvé do Evropy. Nemoc plic ji natolik zužovala, že odjela do sanatoria, aby si odpočinula, načerpala zdraví a síly a hlavně, poznala Evropu a Evropany. Tam se také seznámí s mladým Francouzem, kterého si později vezme za manžela. V Galině případě nemůžeme mluvit moc o lásce. S chladnou vypočítavostí bere vztah s francouzským básníkem jako vstupenku do Evropy. Hodlá jej přimět, aby se stal slavným a zámožným.

Gala Dalí byla vlastně takový parazit. Využívala mužů kolem sebe, aby získala, po čem její nenasytná duše toužila. Kromě francouzského, nepříliš slavného básníka ji zaujal ještě další malíř. Pak však došlo k osudovému setkání se Salvadorem Dalím. Gala se mu stala múzou, matkou, přítelkyní... Ve skutečnosti to však byla vypočítavá potvora, která tlačila psychicky labilního malíře do neskutečných výkonů, aby z něj získala co největší bohatství. Byla nejen jeho múzou a opatrovnicí, ale i tou, která ho postupně ubíjela a ničila.

Carmen Domingo píše neuvěřitelně čtivě. Emoce ze stránek na čtenáře doslova stříkají a lomcují jeho duší i srdcem. Vede čtenáře trpělivě krok po kroku spolu s chladnou a vypočítavou Galou a ukazuje její krutou mysl a bezcitné jednání. Málokdy se stane, že by mi hlavní hrdinka tak strašně lezla na nervy, aby mnou doslova lomcoval vztek. Jak se chovala ke svému manželovi, to je jedna věc. Ostatně, on jí tak moc vycházel vstříc, že si o takové jednání doslova říkal. Ale jak k tomu pak přišla její dcera? A co dokonce sám Salvador Dalí, který jí dal svůj život, umění i jméno?

Gala Dalí mě emotivně vyždímala, neskutečně rozčilovala, ale také mě ohromě bavila. Její příběh byl strhující, zábavný a zajímavý. Dozvěděla jsem se spoustu nových informací o Salvadoru Dalím, o Francii a Španělsku během minulého století a zjistila jsem, že existují, nebo spíše existovali muži, kteří pro lásku obětovali vše a nechali s sebou vláčet, doslova jako voli zapřažení do pluhu.

Román Gala Dalí rozhodně doporučím všem, kteří čtou rádi/rády o silných a nezlomných ženách a o uměleckém prostředí.

Knihu Gala Dalí koupíte na stránkách nakladatelství Metafora.