Recenze: Gayle Formanová

Někdy musíte podstoupit náročnou operaci srdce,
abyste si uvědomili,
že ještě vůbec nějaké máte!

Knížka o tom, co může potkat každého z nás! Maribeth Kleinová je normální čtyřiačtyřicátnice, matka dvou čtyřletých capartů, manželka a schopná editorka v jednom úspěšném časopise. Na svých bedrech drží celou domácnost a vše okolo ní, včetně vlastní práce a péče o děti. Není divu, že množství starostí a stresu se jí podepíše na zdraví...
Počet stran: 325

Gayle Formanová je již úspěšnou autorkou a není neznámá ani českým čtenářkám. Předkládá příběhy ze života, které si může prožít kdokoli z nás. Takovým příběhem je i knížka s názvem Znovu já. Ač by se podle věku mohlo zdát, že je určena spíše zralým ženám s dospělými dětmi, bude vyhovovat jistě i mladším čtenářkám. Hlavní hrdinka je totiž přesným prototypem dnešní úspěšné ženy - kariéristky. Má dobře našlápnutou kariéru editorky ve známém časopise, jen se teď nějak zasekla na jednou místě... Má rodinu - čtyřletá dvojčata a samozřejmě je také manželkou a dcerou. Všichni, včetně její vlastní matky, na ni mají přehnané nároky a ona se snaží všem vyhovět a všechno zvládat. A že je toho opravdu požehnaně. Není proto divu, že jednoho dne přehlíží bolest na hrudi a v břiše a přičítá ji špatnému obědu. Jenže... Bolest nepřestává a ozývá se stále a Maribeth zjišťuje, že prodělala infarkt. Během lékařského zákroku se její stav ještě zhorší a ona se ocitá v ohrožení života.

Mimo toto ohrožení není ani po návratu z nemocnice. Nesmí se namáhat, což ani nejde, je slabá jako moucha, a nesmí se rozčilovat. Matka, která jí přijíždí pomoci s dětmi, jí přidělává jen práci a manžel, který jí slíbil udržet ji v pomyslné "bublině", si vše představuje příliš jednoduše a nijak jí nepomáhá. Maribeth se proto rozhodne, že musí od všeho utéct a dostat se zpět do života sama.

Musím se přiznat, že podle anotace jsem nečekala, jak moc pro mě bude kniha depresivní. V první řadě mi uniklo, že Maribethiny děti jsou pouze čtyřleté. Očekávala jsem totiž optimistický román o ženě, která chytí "druhou mízu" poté, co děti vylétly z hnízda a začne si užívat života. Tak to byl kolosální omyl!

Její děti byly příliš maličké na to, aby se jejich matka beze slova vysvětlení sebrala a opustila rodinu a práci a odjela neznámo kam, aby tam začala "nový" život. Chápu sice, v jaké byla situaci a musím se přiznat, že stát se to mě, byla bych asi na tom úplně stejně, až na tu matku, která jí nepomáhala a ještě přidělávala práci. Jenže, určitě by bylo jiné řešení. Spoustu lidí přeci po takovém zákroku jede do lázní, aby si odpočinuli a nabrali novou energii. Proč hned prchat z domova? A když už chtěla dát manželovi co proto, proč opouštěla ty děti?

Pro mě, jako pro matku dvou malých dětí byly Maribethiny činy naprosto nepochopitelné, přestože jsem její situaci chápala velice dobře a rovněž jsem ji viděla jako téměř bezvýchodnou. Jenže to, že opustila rodinu a jakým způsobem to provedla... To se mi vážně nelíbilo. První část knihy proto pro mě byla sice depresivní, ale zajímavá a dost mě bavila. Druhá, kdy hlavní hrdinka začínala nový život mi naopak přišla nudná, protože podle mě byla naprosto nereálná. Která matka by toto udělala???

Z knížky mám proto velmi rozporuplné pocity. Byla jsem samozřejmě zvědavá, jak vše dopadne a zda se vrátí domů, tím víc, když se do jejího "nového" života připletl další muž. Přesto to rozhodně nebyla knížka podle mého gusta a podle mě byla většina příběhu neuskutečnitelná, nereálná a vymyšlená jen pro "zajímavost" do knihy.

I když byl příběh napsán čtivě a postavy byly velmi dobře popsané a charakterizované, já jsem zklamaná. Čekala jsem reálnější příběh, možná trochu víc romantický a možná i kapku ztřeštěný. Dostala jsem místo toho psychologický román, kdy se hlavní hrdinka snažila o nesmyslné a neustále se vrtala ve svých citech a ve své beznadějné situaci.

Hodnocení: 71%

Za knížku děkuji nakladatelství Cosmopolis a nakladatelskému domu Grada.

Zakoupit ji můžete ZDE.