Recenze: Joanna Hickson - První Tudorovci

Příběh urozeného rytíře,
jenž oddaně a odhodlaně sloužil červené růži
a ochraňoval synovce, prvního Tudorovce,
který kdy usedl na anglický trůn.

O prvních Tudorovcích jsem toho až dosud příliš nevěděla. Jelikož jejich nástup na anglický trůn zastínila sláva těch posledních - Jindřicha VIII. a Alžběty I., jsou vlastně nepopulární a tím pádem i opomíjení. Přitom období tzv. války růží je nesmírně zajímavé a Joanna Hickson jej podala v této knize nesmírně lidským přístupem.

Nakladatelství: Brána
Počet stran: 384

Hlavními hrdiny této knihy jsou Jasper Tudor a Jane Hywelová. Že vám jejich jména nic neříkají? Nevadí. Po přečtení této knihy si je snadno zařadíte do historie a vlastně díky nim pochopíte složité události, politiku a boje války růží mnohem snadněji.

Jasper Tudor, stejně jako jeho bratr Edmund jsou nevlastními bratry krále Jindřicha VI. Tudora, který sedí na anglickém a francouzském trůnu. Je prvním z takto mocných králů a zároveň tím, který záhy o Francii přijde. A aby to nestačilo, kymácí se pod ním i anglický trůn. O moc totiž usilují proradní Yorkové a Jindřichovi nezbývá nic jiného, než se obklopit schopnými muži a válečníky, kteří za ním budou stát v dobrém i zlém. A právě takoví se zdají být jeho nevlastní bratři Edmund a Jasper. Pasuje je na rytíře, uzná oficiálně svými bratry a dodá povýšení a panství. Edmunda navíc ožení s ženou, která má dědičný nárok na anglický trůn v případě, že by Jindřich neměl vlastního potomka. Stačí to ale na uhájení trůnu pro tudorovský rod?

Román o cti, oddanosti, lásce,
přátelství i nenávisti, jejž provázela
krvavou válku růží...

Kniha je vyprávěna ich-formou a to hned ze dvou pohledů. Autorka střídá kapitoly, které jsou psány pohledem Jaspera a pohledem Jane. Ženy, Welšanky, do které se Jasper zamiluje, ale kterou smí mít jen jako milenku. Nesluší se, aby si muž tak vysoko postavený vzal obyčejnou ženu z davu. Jenže Jane je milující, chápající a oddaná. A tak se stane Jasperovou milenkou, matkou jeho dcer i vychovatelkou chlapců, které jim osud přivane. Jedním z nich je potenciální dědic anglického trůnu a tak je její úkol nesmírně důležitý.

Tím, že autorka vyprávěla příběh prostřednictvím dvou postav do něj dostala mnohovrstevnatost a právě onu zmiňovanou lidskou stránku. Z pohledu Jaspera by byl příběh jen o válčení a politice. Ale díky Jane vidíme i to, co se dělo tzv. v zákulisí celé války. Sledujeme život mimo královský dvůr a přesto tolik důležitý pro dějiny. Vidíme, jaké postavení měla žena a jak nebezpečné tehdy bylo mít královskou krev a s ní i nárok na trůn.

Trochu jsem se obávala hutnosti románu a toho, že se bude hůře číst - že bude "těžší". Ale mé obavy byly zcela zbytečné. První Tudorovci se četli velmi dobře, svižně, děj plynul poměrně rychle a stále se tam něco dělo. Neexistovala hluchá místa, u kterých by se čtenář nudil a autorka nezahlcovala čtenáře sáhodlouhými popisy. A přesto krásně popsala vše podstatné, že i lajk si dovede představit, jak to tehdy v Anglii a Welsu vypadalo. Co lidé nosili, jedli, jak žili, kde spali, jak vypadal hrad významné šlechty a jak obydlí obyčejných poddaných. Pro ty, kteří by se obávali, že se ztratí ve složité rodové situaci je uvnitř obálky přehledný rodokmen, který napomůže pochopit jednotlivé postavy a jejich role.

Pokud máte rádi historické romány, které jsou z většiny postavené na historických událostech a chcete jen minimum fikce, určitě vám mohu doporučit právě První Tudorovce. Nenechte se zmást obálkou, která je sice krásná, ale může trochu naznačovat, že se jedná o historický román pro velmi náročného čtenáře. Opak je pravdou. Zároveň se však nejedná o žádnou bezduchou romanci!

První Tudorovci mě okouzlili a s nimi i styl psaní Joanny Hickson. Rozhodně se podívám po její předchozí knížce a také doufám, že ty další budou brzy následovat. Jak autorka sama naznačila v Poznámce autorky, příběh Tudorovců její rukou bude pokračovat.

Děkuji za knihu nakladatelství Brána a děvčatům z blogu Knihy na cestách.

Knihu První Tudorovci můžete koupit ZDE.