čtvrtek 14. prosince 2017

Recenze: Simone Van Der Vlugt - Půlnoční modř

Strhující příběh malířky,
která stála u zrodu
proslulé delftské
modré keramiky.

Historický román z prostředí keramické dílny, navíc v renesančním Holandsku, jsem četla skutečně poprvé. Byla jsem nesmírně zvědavá, jak se autorka zhostí nesnadného úkolu, protože téma, které si vybrala, mi přišlo sice zajímavé, ale nedokázala jsem si ho představit v románu. Autorka však překvapila a to velmi mile. Vytvořila úžasně napínavý a strhující román, který mi nedal spát.
Počet stran: 272

Simone Van Der Vlugt je holandská autorka, která má na svém kontě mnoho thrillerů, historických románů a píše dokonce i knihy pro dospívající čtenáře. Na její knize Půlnoční modř bylo znát, že se rozhodně nejedná o žádný debut. Kniha byla promyšlená do posledního detailu a napsaná velice čtivě. Autorka dávkovala napětí po troškách a udržovala tak čtenáře neustále bdělé. Málokdy se mi stane u historického románu, že čtu s takovou intenzitou a že mám problém se odtrhnout. Tady se mi to stalo!

Hlavní hrdinkou knihy je Catrijn, mladá žena žijící na venkově poblíž Alkmaaru. Po krátkém manželství plném utrpení se stala nečekaně vdovou a je rozhodnuta vydat se do světa. Odmítá žít v rodné vesnici. Chce do města, kde bude mít více volnosti i možností nové práce.

Její plány však rychle vezmou za své. Zjišťuje, že v Alkmaaru práci nesežene a navíc se za ní táhnou ošklivé pomluvy z rodné vsi. Nabídka odchodu do většího města se proto zdá jako nejlepší řešení. Amsterodam je pro ni jako pohádka. Stává se hospodyní u bohatého pána a asistuje jeho nemocné manželce při výrobě barev pro malování. Jednoho dne zatouží opět držet v ruce štětec, tak jako v dětství. Využije nemoci své zaměstnankyně a vstoupí do jejího ateliéru.

Ač udělala něco, co se neslučuje s její rolí hospodyně, zaměstnavatel to přijme velmi klidně. A ještě jí navíc pomůže najít práci novou. A to takovou, o jaké se Catrijn ani nesnilo. Má se stát malířkou v keramické dílně jeho bratra v Delftu.

Půlnoční modř je úžasně napínavý román ze 17. století, který má v sobě snad vše, co si náročný čtenář může přát. Obsahuje napětí, vraždu, pronásledování a vydírání, ale i lásku, sebeobviňování a rodinné štěstí. Já jsem se od knížky nemohla odtrhnout. Začetla jsem se hned po prvních stránkách a doslova jsem se zamilovala do hlavních hrdinů i vyprávěného příběhu. Stylem i dobrodružstvím mi román připomínal sérii od Roberty Rich - Porodní bába z Benátek a složitostí zápletky zase sérii od Iny Lorenz - Kočovná nevěstka. Upřímně doufám, že to nebyla ojedinělá kniha, kterou Metafora od autorky vydala a bude ve vydávání jejích děl pokračovat, protože já jsem nadšená.

Vzhledem k tomu, že jsem vystudovaná keramička, zajímala mě knížka i z důvodu, že se odehrává v delftské keramické dílně a značná část popisuje právě tvorbu tamní keramiky. A i tohoto se autorka zhostila bravurně. Popisuje velmi dobře výrobu a především tajemství techniky při malbě a nanášení glazur, což opravdu oceňuji. Navíc sleduje skutečný vznik modré keramiky jako legendy, která se proslavila především kopírováním vzorů čínského porcelánu.

Asi nemusím prozrazovat, že jsem opravdu nadšená, že jsem mohla tuto knížku číst. A rozhodně ji doporučím všem, kteří čtou rádi historické dobrodružné romány a romány z uměleckého prostředí. Ovšem pozor! Kniha není biografickým románem. Až na některé slavné postavy z dějin jsou hlavní hrdinové vymyšlení a příběh je čistou fikcí.

Hodnocení: 97%

Knížku můžete zakoupit ZDE.