Recenze: Steve Robinson - Ztracená vládkyně

Genealogický thriller slibující napětí, akci i tajemnou minulost? Ano, přesně to jsem našla v knize Ztracená vládkyně, což je už čtvrtý díl ze série s pátrajícím genealogem Jeffersonem Taytem. Já jsem knihu od Steva Robinsona četla poprvé a tudíž to bylo mé první a hned velmi velmi milé setkání s tímto obtloustlým dobrosrdečným hrdinou, který mi okamžitě přirostl k srdci. A jaká tedy byla kniha?
Nakladatelství: Mystery press
Počet stran: 352

Jefferson Tayte je genealog ve středním věku, svobodný, dobrosrdečný a stále bojující s nadváhou a chutí na čokoládu. Je hlavním hrdinou knih Steva Robinsona a nejinak tomu je i ve Ztracené vládkyni. Pro svou novou klientku hledá pravdu o její babičce Alici, která měla zřejmě dříve příjmení Stillwelová a patřila k významné britské rodině s vysokým postavením. Co se stalo, že opustila celou rodinu včetně svých dvou dětí a uprchla přes oceán? A pátrá vůbec JT správným směrem? Je opravdu tato Alice totožná s dcerou z významné rodiny, která o ženě tohoto jména nechce ani slyšet?

Steve Robinson nám předložil napínavou knihu, kterou vedl ve dvou časových liniích. V současnosti jsme sledovali již zmíněného genealoga Tayta, který se vypravil do Anglie, aby zde pátral po kořenech své klientky a zároveň hledal pravdu o tom, co se před lety stalo, že Alice Stillwelová "uprchla" do Ameriky.

Druhou časovou linií je rok 1914 v Anglii. Zde sledujeme mladičkou maminku a šťastně vdanou ženu Alici Stillwelovou, které se náhle život obrací vzhůru nohama. Před očima jí unášejí manžela i děti a ona je nucena do činnosti, která se jí z duše příčí, jen aby je zachránila.

Autor obě linie prolínal velmi promyšleně. Napovídal z každé vždy jen tolik, aby se navzájem vhodně doplňovaly a přitom udržovaly čtenáře v napětí až do poslední chvilky. Tím, že jednu z podstatných rolí hraje v celém příběhu námořní neštěstí, potopení velké lodi, dodal svému příběhu punc zajímavosti. Námořní lodní katastrofy jsou vděčným tématem a baví snad každého čtenáře. A autor jej velmi dobře využil pro svůj fiktivní příběh.

Osobně po knihách Steva Robinsona pokukuji již delší dobu, ale až dosud jsem se k žádné nedostala. Lákalo mě především spojení thrilleru a genealogie, a to proto, že sama se historií a genealogií zabývám. Velmi oceňuji, že se autor nesnažil vytvořit nového Indiana Jonese, ale představil čtenářům postavu obyčejnou, s chybami a osobními problémy, se kterou se může leckterý z nás ztotožnit. Díky tomu je mnohem sympatičtější, než nějaký dokonalý hrdina přežívající všechny útoky a rány, a navíc představuje originálního "detektiva".

Trochu mě zaráželo, že ne vždy jsem na knihy Steva Robinsona četla vyloženě pozitivní ohlasy. Až po přečtení Ztracené vládkyně jsem však pochopila, v čem problém tkví. Díky dvěma časovým rovinám totiž kniha nemusí sednou čistě milovníkům thrillerů a detektivních příběhů. Minulost jim může přijít nudná a nezvyklá a genealogické pátrání pak nezajímavé. Já jsem však přesvědčená, že Steve Robinson předkládá čtenářům zcela originální díla, která představují na tomto poli opravdu mistrovské kusy a najdou si své čtenáře, vyslovené "fajnšmekry", kteří milují nejen napětí, ale i historické romány a pátrání po rodinných tajemstvích. Já osobně takovým "fajnšmekrem" jsem a proto se mi kniha líbila opravdu hodně. Hodlám si co nejdříve pořídit i předchozí díly, abych měla řadu ucelenou a přečtené všechny knihy s tímto sympatickým chlapíkem Taytem.

Pokud vás zajímají námořní katastrofy a s ním spojené lidské osudy, máte rádi příběhy z dob první světové války a nebo prostě jen milujete dobře uzamčená rodinná tajemství, rozhodně by vám Ztracená vládkyně neměla uniknout. Je to výborný román!

Hodnocení: 91%

Knihu Ztracená vládkyně zakoupíte ZDE.

Děkuji nakladatelství Mystery press za poskytnutí recenzního e-booku.