úterý 13. února 2018

Recenze: Anne Mooreová - Irská kráska

Irská kráska, aneb Příběh Gracelin O´Malleyové, tak se jmenuje kniha, která vyšla před koncem loňského roku v Knižním klubu, má velmi lákavou obálku a velmi skoupou anotaci. V podstatě se v ní nedozvíte, zda se jedná o historický román, o romantiku, nebo drama a z jakého století by mohl být. A tak jsem si o ni v domnění, že se jedná o romantický historický příběh, napsala Ježíškovi...

Počet stran: 472

Irská kráska je všechno možné, jen ne romantická kniha a už vůbec ne červená knihovna, jak jsem se původně domnívala. Snad mě zmátla obálka a jméno hlavní hrdinky, které mi připomnělo jednu oblíbenou hrdinku z historických romancí, které jsem dříve hltala. Tato kniha však přinesla strhující historické drama, které mi dralo srdce a četlo se na jedné straně svižně, na druhé straně velmi velmi těžko.

Hlavní hrdinkou této knihy je Grace, mladá dívka, která vyrostla v jedné chudé irské rodině na počátku devatenáctého století. Ještě jako dítě přišla o matku, která se při nehodě utopila a její bratr při tom málem zemřel s ní. Přežil, avšak stal se z něj mrzák, který není schopen přispět mužnou silou na chod farmy. Naučil se však psát a číst a stal se hlavou rodiny, která se vyznala v účtech i politice.

Grace je velmi krásná a tak si jí jednou všimne místní zeman, který s ní chce uzavřít manželství v domnění, že zdravá irská žena mu dokáže v těchto drsných podmínkách porodit syna a dědice, kterého potřebuje, aby na něj otec přepsal místní panství. Grace opouští myšlenku romantického sňatku s místním chlapcem Morganem a vdává se za zemana. Netuší, že život v pohodlí a dostatku jídla bude vykoupen velmi tvrdě.

Irská kráska je velmi tvrdý a nemilosrdný příběh o době, kdy Irskem zmítal hladomor, nemoci a anglická nadvláda. V době, kdy se lidé modlili za každou vypěstovanou bramboru, ve dne v noci hlídali na polích svou úrodu a hladoví museli prodávat obilí, aby měli na zaplacení nájmů Angličanům.

Irská kráska je o bídě, strachu, bolesti, hladu a nemocech, ale také o naději a boji za novou irskou nezávislost. Ač se zdá, že se bude Grace zpočátku držet stranou a jako manželka zemana se vůbec nezapojí do boje o nezávislost na Anglii, nakonec ji zvrat událostí donutí pomáhat. Donutí ji bojovat o život svůj i svých dětí a zapojit se do politických intrik.

Snad ještě nikdy jsem nečetla knihu, která by byla tak strašlivě negativní svým dějem. Na každé stránce je smrt, hlad a bída. Na každé stránce tryská bolest a utrpení hrdinů a beznaděj ze strašné situace okupovaného Irska. I když jsem v Irsku byla a zajímala se o jeho dějiny, nikdy jsem si tuto etapu nedokázala představit v tak hrozných barvách, jak jej autorka vylíčila.

Přes to, jak těžké téma i příběh je, byla knížka velmi čtivá. Napsána byla velmi lehkým jazykem a až na konec, který si nejsem jistá, zda jsem jej správně pochopila, se mi opravdu velmi líbila. Přesto určitě nehodlám vyhledávat podobně temné a strastiplné knihy. Jednou za čas to úplně stačilo.

Hodnocení: 83%

Knížku Irská kráska můžete zakoupit nejlevněji ZDE.