středa 21. února 2018

Recenze: Eva Weaver - Loutkář z ghetta

Příběh židovského chlapce, jeho loutek a tajemství jeho kabátu po dědečkovi. To je ve stručnosti shrnutí knihy Loutkář z ghetta, kterou jsem předevčírem dočetla a která mě naprosto překvapila.
Nakladatelství: Mladá fronta
Počet stran: 312
Rok: 2013

Loutkář z ghetta, kniha, která se zhruba před rokem objevila v Levných knihách, mě zaujala především svou anotací. Náměty z druhé světové války mě zajímají a osudy Židů především. Přesto mi trvalo poměrně dlouhou dobu, než jsem si ke knize našla cestu. Již asi před půl rokem jsem ji rozečetla a asi po dvaceti stránkách odložila. Nebyla na ni nálada. Tentokrát se mi však dostala do ruky i jako e-book a já měla najednou dost času i klidu, abych si ji poslechla při pracovních pochůzkách. A tak jsem chodila, tlačila kočár a poslouchala. Večer jsem pak vyměnila mobil s e-bookem za hmotnou knihu a dočítala příběh. Za dva dny jsem ji zhltla a byla jsem z ní nadšená!

Hlavním hrdinou je Mika, mladý židovský chlapec vyrůstající v polské Varšavě v době druhé světové války. Jednoho dne je zastřelen jeho dědeček, který vyrábí loutky a také vlastní pozoruhodný kabát plný kapes, ve kterých loutky ukrývá. A samozřejmě nejen loutky. V takovém kabátě se dá ukrýt mnohem více... To však Mika teprve zjistí.

Mika dědečkův kabát zachrání a ponechá si ho. Postupně tak odhaluje tajemství jeho kapes. Kromě toho se schovává v dědečkově dílničce, kde vznikaly jeho oblíbené loutky. Některé si ponechá, jiné sám vyrobí. A během nějakého času začne sám hrát loutkové divadélko. Zjistí totiž, že skrze loutky dokáže nacházet odvahu, kterou by jinak neměl a dokáže ji dodávat i ostatním. Hraje dětem v sirotčinci i v nemocnici, dokud si ho nevšimnou Němci.

Asi už tušíte, že Mika se dostane do hledáčku nacistů, kteří chtějí, aby hrál zábavné divadlo i pro ně. Bojí se odmítnout a považuje se za zbabělce. Pak však pochopí, že to je cesta, jak zachraňovat životy malých dětí. A tak v tom pokračuje. Pokud se tomu tak dá říci, spřátelí se s jedním z nacistů, Maxem z Norimberku. Navzájem si párkrát pomohou a Mika nakonec daruje Maxovi jednu ze svých loutek.

V další části pak sledujeme osud Maxe a jeho darované loutky až na mrazivou Sibiř a pak zpět do Německa. V poslední, třetí části se pak vracíme k dospělému Mikovi, který vyprávěl svůj příběh vnukovi. Zároveň se seznámíme s Maxovou vnučkou, která po dědečkovi zdědí darovanou loutku. Je možné, aby se vůbec někdy setkali?

Loutkář z ghetta je příběh o odvaze a touze po přežití, ale také o bezmocnosti a síle vůle. Je to o tom, jak mladý chlapec i dospělý muž mohou čerpat sílu a naději skrze loutku. A také o tom, jak to všechno po válce pokračovalo. Autorka příběh rozdělila na tři části, které byly poněkud nevyvážené. Nejdelší byla část loutkáře Mika, kratší pak Maxe a jeho loutky. Poslední, závěrečná je logicky nejkratší, tam by mi nevyvážení tak moc nevadilo.

Příběh jako takový se mi hodně líbil a zaujal mě. Možná i proto, že to nebyl klasický příběh z koncentračního tábora, ale z ghetta a posléze z pracovního tábora na Sibiři, o čemž jsem dosud nic nevěděla. Postavu Mika, ale i Maxe jsem měla celkem ráda a držela jsem jim palce. Prožívala jsem s nimi jejich strasti a bolesti, ale možná více s Maxem, než s Mikou, což je pro mě překvapivé. Ač je Max v našich očích vlastně ten špatný, který patřil mezi nacistické vrahy, tady jsem s ním soucítila a věřila, že se dostane domů a nezemře někde v mrazu.

Opravdu mě překvapilo, jak mě knížka bavila a pro poslech - předčítání e-booku - bylo vyprávění obou mužů velmi vhodné. Nebylo tam moc dialogů a poklidné vyprávění se poslouchalo moc příjemně, a to i když mnohdy obsahovalo tragické a dramatické scény, kdy lidé bojovali o holý život, nebo šli rovnou na smrt.

Loutkáře z ghetta mohu určitě doporučit dále, protože stojí za přečtení.

Hodnocení: 80%

Knížku Loutkář z ghetta můžete koupit ZDE.