pondělí 26. února 2018

Recenze: Lindsay Jane Ashfordová - Žena v Orient expresu

Máte rádi Agathu Christie a její detektivní romány? Zajímá vás, jaký měla asi život? Jistě, nejlepší je přečíst si její Vlastní životopis, ale co když byste raději příběh, který je Agathiným životem jen inspirovaný? Pak je jasnou volbou Žena v Orient expresu. Román, který vyšel na podzim v nakladatelství Jota a na obálce nás láká elegantní žena v kloboučku. Když se pak v anotaci dočteme, že se jedná o příběh, v němž vystupuje sama Agatha, je naše volba zcela jasná.

Nakladatelství: Jota
Počet stran:

Jak už jsem prozradila výše, hlavní hrdinkou knihy je samotná Agatha Christie. Kniha zachycuje část jejího života, kdy jí zemřela matka, což spisovatelka hodně špatně nesla, rozvedla se s prvním manželem Christiem a krátce před začátkem knihy prožila podivnou eskapádu, kdy na nějaký čas "zmizela" z veřejnosti i ze života svých blízkých. Protestovala tak proti rozvodu a manželovým nevěrám.

Nyní se snaží vyrovnat se situací, ve které se ocitla. Anonymně, pod smyšleným jménem se vydala na cestu do Bagdádu, slavným vlakem Orient expres. Že zážitky z této cesty promítla do několika svých románů, to snad ani nemusím zmiňovat.

Agatha ve vlaku pozná dvě ženy, jednu osamělou a opuštěnou, která odjížděla do Bagdádu, aby tam porodila nemanželské dítě svého ženatého milence. Druhá, energická kráska, která se účastnila archeologických výprav, měla krátce před chystaným sňatkem s jedním ze slavných archeologů. Všechny tři ženy to neměly v životě lehké, všechny si prožily těžké chvíle a každá z nich si nesla temné tajemství.

To je pozadí, na němž se román odehrává. Čtenář sleduje Agathu, jak se postupně se ženami seznamuje, odhaluje jejich tajemství a prožívá zajímavá dobrodružství nejen ve vlaku, ale i po příjezdu do Bagdádu. Autorka skvěle vystihla také prostředí archeologických vykopávek, kam se Agatha s přítelkyněmi vydá a kde se také blíže seznámí se svým budoucím druhým manželem.

Jedná se o román, který zachycuje část života, který mohla slavná spisovatelka skutečně prožít. Autorka při tom vychází z dobré znalosti Agathina života, ale i z podrobné znalosti jejích děl. Vraždu v Orient expresu, ani Sešli se v Bagdádu, jsem sice nečetla, takže nakolik autorka vycházela z těchto románů, nemohu posoudit, ale Vraždu v Mezopotámii jsem četla a patří mezi mé nejoblíbenější. Proto jsem se také nyní tak ráda na "známé" místo vrátila se samotnou Agathou, jako hlavní hrdinkou. Jen ten Poirot tam chyběl, a místo vraždy se tam objevila milostná zápletka.

Od Ženy v Orient expresu jsem příliš neočekávala. Snad oddechovku... Ale především jsem k ní přistupovala se značným despektem. Měla jsem za to, že to bude "vykrádačka" díla Agathy Christie a bude mě akorát nudit a rozčilovat, protože já spisovatelku a její romány zbožňuji. Byla jsem však velmi mile překvapená. Kniha se nejen dobře četla, ale přímo jsem ji hltala a užívala si celý příběh. Ani chvilku jsem se nenudila a myslím, že autorka vše vystihla naprosto skvěle - prostředí, dobu, i samotné postavy - ať už ty skutečné, nebo ty vymyšlené.

Knihu jsem četla jako e-book a rozhodně si ji pořídím i do své knihovny, ke knihám "s" a "od" Agathy Christie, protože mezi nimi nesmí chybět.

Hodnocení: 98%

Knihu Žena v Orient expresu koupíte nejlevněji ZDE.