Recenze: Andrew Wilson - Talent na vraždu

Tajemné období Agathy Christie, kdy na několik dní zcela zmizela z očí svých blízkých a svého okolí, zůstává dodnes nevyřešenou záhadou. Slavnou spisovatelku tehdy hledala policie i širší veřejnost. Šířily se zprávy, že utekla od manžela, že se mu mstí za nevěru, i že je psychicky labilní a neunesla nedávnou smrt své matky. Andrew Wilson využil toho, co se neví i toho, co se ví a vytvořil fiktivní příběh o tom, jak byla spisovatelka vydírána a nucena provést dokonalou vraždu.

Počet stran: 296

Jsem milovnicí Agathy Christie a jejích detektivek i cestovatelských poznatků. Nemohla jsem proto nezaznamenat, že vyšla nová kniha, ve které je slavná spisovatelka hlavní postavou. Nebyla to ovšem jediná kniha o této autorce, která se na trhu v loňském roce objevila. Již před nějakou dobou jsem vám psala o knížce, kterou vydalo nakladatelství Jota a která mě nadchla. Jmenuje se Žena v Orient expresu a zmiňuje stejné období - tedy oněch několik dní, kdy Agatha Christie zmizela. Nesleduje však, co se tehdy stalo, ale ukazuje nám několik měsíců poté, kdy se s tím vším Christie vyrovnávala. Tato kniha byla opravdu skvělá a proto jsem tušila, že to bude mít Andrew Wilson se svou knihou Talent na vraždu hodně těžké. Jak to dopadlo?

Hlavní hrdinkou románu je, jak už jsem prozradila, Agatha Christie. Seznamujeme se s ní v době, kdy stále ještě truchlí po smrti své matky a snaží se s ní vyrovnat. Manžel jí to nijak neusnadňuje. naopak. Našel si milenku Nancy Neeleovou a žádá po Agathě rozvod. Ta samozřejmě nesouhlasí a pořád věří, že se vše ještě urovná. Do toho přijde nečekaná rána. Jakýsi podivný lékař, jehož až dosud vůbec neznala, ji osloví a žádá po ní šílenou věc - chce, aby tajně zavraždila jeho manželku, které se potřebuje zbavit. Důvod? Je přesvědčený, že Agatha má prostě na vraždu talent. Zná všechny její dosud vydané knihy a nejvíce ho uchvátila Vražda lorda Ackroyda. Aby se mu Agatha nevysmála, ale provedla, co po ní žádá, začne ji vydírat. Hrozí zveřejněním manželovy nevěry a vyvoláním skandálu a co hůř - vyhrožuje, že ublíží její dceři.

Agatha, ač nerada, se ve strachu o dcerku podvoluje a nechá se šíleným lékařem "unést". V poklidném hotýlku na severu Anglie pak plní lékařovy úkoly a chystá spáchat poprvé v životě skutečný zločin.

Autor se překvapivě držel skutečných událostí, které byly potvrzeny, přestože o tom, kde skutečně byla a co dělala, Agatha Christie nikdy nepromluvila. Do toho celkem smysluplně vkládal svůj fiktivní příběh, který se sice zdá už jen tím nápadem přitažený za vlasy, ale nakonec - proč ne? O tom, co se tehdy dělo, nikdo nic neví a už se asi ani nedozví, tak proč to nevyužít k vytvoření originálního literárního díla. Navíc kniha byla velmi čtivá, četla se dobře a svižně, chytla mě hned od prvních stánek a hodně mě bavila. Očekávala jsem sice něco jako detektivku, kterou nakonec nebyla, spíše bych ji označila za společenský román, ale i tak jsem se dobře bavila.

Musím se přiznat, že jsem vůbec nedokázala odhadnout, jak autor celý "problém" vyřeší a jak všechno skončí. Udělá ze slavné autorky vražedkyni, či nikoli? Nakolik bude fabulovat a nakolik se bude držet skutečnosti? O to víc mě knížka bavila. Pro mě je to velmi zdařilý a odvážný počin.

Další, čeho jsem se obávala, bylo vykrádání díla samotné spisovatelky. Ale ani tady jsem nebyla zklamaná. O žádnou "vykrádačku" se nejedná, autor vymyslel svou vlastní a zcela originální, i když trochu praštěnou zápletku. Navíc Agathu Christie vylíčil s odstupem, ale celkem věrně. Taková mohla slavná autorka klidně opravdu být. Lehce zmatená, zasažená bolestnými událostmi, ale pragmatická a logicky uvažující, inteligentní žena.

Kniha Talent na vraždu se mi velmi líbila a rozhodně ji doporučí všem fanouškům a milovníkům Agathy Christie, i dalším, které zajímá život této slavné spisovatelky. I když se jedná o fikci, autor na konci knihy vysvětluje, jaká jsou fakta a co všechno o autorčině životě opravdu víme. Tedy co víme o jejím tajemném zmizení. Nikdy jsem se touto aférou dopodrobna nezabývala a tak jsem ráda, že jsem se takto mohla dozvědět i plno nových informací. Autor navíc zmiňuje i další práce, které se tímto zmizením zabývají - samozřejmě literaturu faktu, nikoli díla beletristická.

Talent na vraždu je další zajímavý a čtivý kousek do mé sbírky s Agathou Christie a knížkami od ní a o ní. Děkuji obchodu Megaknihy.cz, že mi umožnil tuto knihu číst a poskytl mi ji k recenzi.

Hodnocení: 85%

Knihu Talent na vraždu můžete zakoupit ZDE.