pondělí 26. března 2018

Recenze - audiokniha: Erik Tabery - Opuštěná společnost

Knihy s politickým námětem nikdy nečtu. Ne proto, že bych na to neměla "hlavu", ale prostě mě politika příliš nezajímá a nudí mě. Opuštěná společnost Erika Taberyho je kniha čistě o politice. Tak jak to, že jsem sáhla právě po ní? Konkrétně, po audioknize namluvené dvěma skvělými herci - Jiřím Dvořákem a Ivanem Trojanem?

Název: Opuštěná společnost. Česká cesta od Masaryka po Babiše
Autor: Erik Tabery
Forma: Audiokniha
Délka:10 hodin, 32 minut
Vydavatel: Audiotéka, Bookmedia
Interpret: Jiří Dvořák, Ivan Trojan

Publicista a novinář Erik Tabery dokázal, že skutečně ví, o čem píše. Opuštěná společnost je perfektně vystižená filozofická úvaha o tom, kam se naše společnost dostala od vzniku samostatného československého státu v roce 1918 až dodnes. Tabery předvádí skvělou znalost politických dějin i politiky současné. Zabývá se postupně mnoha otázkami, týkajících se státu, jejího vedení, vlády i hlavních představitelů. Poukazuje na to, co bylo rozdílné v éře první republiky, za komunismu a v současné demokratické éře. Tvrdě se naváží do představitelů tehdejších i dnešních politických uskupení i hlav státu.

Měla jsem obavy, že se mi knížka nebude líbit a bude na mě příliš složitá. Proto jsem využila možnosti poslouchat ji jako audioknihu. Přiznávám, že mě nalákali především interpreti - Jiří Dvořák a Ivan Trojan, které mám moc ráda. A byla to skvělá volba. V jejich podání se úvahy poslouchaly velmi dobře, hlasy obou interpretů jsem si velmi užívala a dozvěděla jsem se opravdu mnoho informací, které bych jinak hodně těžko a dlouho hledala v mnoha publikacích a novinách.

Zatímco Jiří Dvořák byl hlavním vypravěčem, Ivan Trojan četl různé citace a výroky slavných politiků, popř. úryvky z jejich proslovů, knižních vyjádření a pod. Bylo tak přesně jasné, co jsou citace - úryvky a co je hlavní vyprávění. To bylo vymyšleno výborně.

Celkově se mi audiokniha hodně líbila. Neříkám, že jsem úplně nadšená, byly okamžiky, kdy jsem se i nudila. Prostě éra komunismu mezi mé "hobby" patřit nikdy nebude, a tak když se autor věnoval této problematice, dost jsem se nudila. Na druhou stranu ve chvíli, kdy přikročil k porevoluční politice, doslova jsem pana Dvořáka hltala. Porevoluční politická scéna mě hodně bavila a nejvíce ta témata, která jsou nejaktuálnější a která si dobře pamatuji a sledovala jsem je prostřednictvím zpravodajství vlastně nedávno. Ať už je to uprchlická krize, problém menšin, současná politická scéna a především prezident a jeho volba.

Oceňuji také portréty dvou výrazných osobností dnešní politické scény - Miloše Zemana a Andreje Babiše. Tabery nikomu nemaže med kolem úst a ukazuje věci takové, jaké jsou. Otevře tak oči mnohým, kteří o nich až dosud netušily spoustu věcí, tak jako já.

Myslím, že tato kniha - audiokniha by měla být povinnou četbou na středních a vysokých školách. Studenti by si tak mnohem více uvědomovali, kam vede nezájem o politiku dnešních mladých lidí a k volbám by pak jistě přistupovali mnohem zodpovědněji.

I když to bylo poměrně náročné a hutné sousto, jsem ráda, že jsem si audioknihu Opuštěná společnost poslechla. Volba obou interpretů byla podle mě naprosto klíčová a velmi dobře vyřešená. Oba páni herci, především však Jiří Dvořák, mě uchvátili. Namluvit dobře filozofické úvahy o politice vážně není nic jednoduchého a oni se toho zhostili bravurně.

Hodnocení: 80%

Za poskytnutí audioknihy Opuštěná společnost děkuji obchodu Audiotéka.cz