pondělí 26. března 2018

Recenze: Hana Kneblová - Život v českých zemích za Františka Josefa I.

Nakladatelství Brána nám vedle romantických příběhů a jiné beletrie přináší čas od času i populárně naučnou literaturu. Jednou z takových knížek je i novinka od Hany Kneblové, která již v nakladatelství Brána pár takových publikací vydala. Její nejnovější počin se jmenuje Život v českých zemích za Františka Josefa I. a přináší spoustu zajímavých postřehů a "drbů" z tehdejší společnosti.

Nakladatelství: Brána
Počet stran: 160

Hana Kneblová je absolventkou Filozofické fakulty Palackého univerzity v Olomouci. Dříve pracovala jako překladatelka, nyní se věnuje převážně psaní vlastních knih. Většina z nich je zaměřená na dějiny českých zemí, ať už je to Život českých panovníků, nebo Život v českých zemích ve středověku.

Už tím, jaký časový a dějinný rozsah mají knihy Hany Kneblové mi bylo jasné, že musím k této publikaci, (i k těm předchozím), přistupovat s jistou rezervou. Jako vystudovaná historička mám tendence posuzovat takové knihy příliš kriticky. Musela jsem si však uvědomit, že toto není kniha pro historiky, ale pro laickou veřejnost, která má spíše pobavit, než ozřejmit nějaká fakta do podrobných detailů. A tak jsem se snažila knihu vstřebávat z pohledu laika.

Autorka se věnuje především každodennímu životu a umělecké prezentaci českého národa. Politiku bychom hledali v této knížce marně. Ostatně každodennost a umělecká společnost přináší mnohem více pikantních témat, než právě scéna politická. Autorka tak mohla propírat soukromé životy malířů, spisovatelů, sochařů i třeba samotného panovníka Františka Josefa I. Dozvíte se, jak se žilo v měšťanských domácnostech, kam lidé chodili nakupovat, proč byly komplikované sňatky, ale třeba také kde a jak se družili. Spolkům pak autorka věnuje větší počet kapitol, především Sokolu a Americkému klubu dam.

Musím se přiznat, že i když jsem většinu popsaných informací znala, čtení mě celkem bavilo. Hodně zajímavé mi přišlo téma Národního divadla a jeho požáru. Znám samozřejmě knihu pana Ivanova, kterou i Kneblová zmiňuje, ale už jsem z ní hodně věcí zapomněla. Proto mi informace nyní problematiku oživily a znovu probudily mou chuť si Ivanovovu knihu přečíst.

Zajímavé bylo také číst o tom, jak se lidé "měli", nebo spíše "neměli" za první světové války, jak probíhala asanace Prahy, nebo o co šlo ve sporu o rukopisy. Jak píšu výše, všechna tato témata a informace dobře znám a tón této knihy je opravdu populární a senzacechtivý. Pokud máte rádi současné časopisy píšící o historii, ať už české, nebo světové, bude vás bavit i tato kniha. Připomenete si něco, co jste se učili ve školních lavicích, zjistíte, o čem se na školách rozhodně nemluví a budete zase o něco "chytřejší". Věděli jste například, jak byla nejslavnější žena české literatury - Božena Němcová - záletná? :)

Pokud studujete historicky zaměřený obor, určitě tuto knihu nepište do přečtené literatury. Vaši zkoušející by jistě měli škodolibou radost a pěkně by si na vás u zkoušek smlsli. Pokud se ale chcete dozvědět různé drby a pikantnosti o českých historických osobnostech 19. století, neměla by vám v knihovně chybět.

Hodnocení: 75%

Za knihu děkuji nakladatelství Brána a holkám z blogu Knihy na cestách. :) Zakoupit ji můžete ZDE.