Recenze: Rodica Doehnertová - Hotel Sacher

Konec devatenáctého století a počátek nového. Slavný hotel, jehož jméno a dort dodnes zná snad každý člověk na celém světě. Křižovatka cest šlechty i vlivných měšťanů, umělců i politiků. A mezitím vším Anna Sacher, výlučná majitelka hotelu, jako matka která vše trpělivě sleduje a tu a tam postrčí někoho na tu správnou cestu. Jenže, jak pozná, že je opravdu správná?

Počet stran: 321

Knížku Hotel Sacher jsem zaregistrovala krátce po novém roce. Zaujala mě především proto, že období, o kterém pojednává mám opravdu velmi ráda a při studiích jsem se jím zabývala i blíže. Navíc Sacher a jeho dort je pojem. A jelikož hotel v té době vedla žena, což mě hodně zaujalo, neváhala jsem a zakoupila si e-book. Musím se přiznat, že to byl dosud nejdražší e-book, který jsem koupila. Kdysi jsem se zapřisáhla, že nad 150 Kč nepůjdu, ale nyní jsem udělala výjimku. A byla jsem... zklamaná!

Hlavními hrdiny tohoto románu jsou manželské dvojice - princ a princezna von Traustein a nakladatelé Marta a Maxmilián Aderholdovi. Poprvé se v hotelu potkávají v době, kdy Marta s Maxmiliánem prožívají líbánky a otevírají vlastní nakladatelství. Princezna von Traustein, která zoufale potřebuje důvěrnou přítelkyni, se v Martě zhlédne. Pozve ji na jejich panství, aby jí dělala společnost. Tehdy se spřátelí a princezna jí prozradí, že píše romány. Marta jako hlavní tahoun rodinného nakladatelství vycítí zvláštní příležitost. Princeznin román se jí velmi líbí a tak s ní uzavře obchod. Vydá jej pod pseudonymem, aby nikdo, ani jejich manželé netušili, kdo je autorkou.

Osudy manželů i dalších hostů hotelu sledujeme po několik desetiletí. Vidíme, jak čas, nuda a dramatické zvraty převrací jejich životy a mění nejen vztahy, ale především city všech. Do toho přichází přelom století a o čtrnáct let později i první světová válka. Vše z povzdálí sledují postavy Lásky a Smrti, které se tu a tam i vyjádří k tomu, co se zrovna děje, nebo k předtuše toho, co se dít bude.

Co mě na knize nejvíce zklamalo?
Příběh, který měl ve skutečnosti velký potenciál, vyzněl jako příliš plytký a povrchní. Autorka mě nepřesvědčila o tom, že se to mohlo skutečně dít. Postavy byly ploché, bez skutečných emocí, a já, jako čtenář vlastně také. Bylo mi úplně jedno, co se s nimi děje a v podstatě jsem se i místy nutila do čtení. Možná, kdyby autorka ponechala ostatní celkem zbytečné postavy stranou a věnovala se dvěma zmíněným manželským párům a jejich manželskému čtyřúhelníku, se všemi city, emocemi a soukromými dramaty, udělala by lépe.

Navíc jsem čekala, že to bude především příběh hotelu a jeho majitelky, což se vážně nestalo. Hotel tam vystupoval jen jako kulisa, ve které se OBČAS! odehrával děj. Anna působila trochu jako bordelmamá obklopená svými otravnými psíky a navíc mi jako velmi chladná osoba a necitelná matka byla velmi nesympatická. Postava Lásky a Smrti mi přišly rovněž úplně k ničemu... Proč tam vlastně byly? Jakou měly úlohu? Čekala jsem, že jim autorka přisoudí nějakou důležitou roli, když už je stvořila, ale ne. Oni prostě jen stály v povzdálí a vše sledovaly. Nezasahovaly, jen odevzdaně čekaly, až se něco stane.

Škoda. V hmotné podobě si Hotel Sacher určitě kupovat nebudu. Za mě to byl velmi slabý příběh s velkým, ale nevyužitým potenciálem.

Hodnocení: 70%

Pokud si knihu chcete i přes mou recenzi zakoupit, nejlevněji ji seženete ZDE.