úterý 20. března 2018

Recenze: Věra Kadlecová - Vina

Beáta Budařová dopsala svou knihu o narkomance Evě a chystá se ji vydat. Chytlo se překvapivě hned první nakladatelství a ona se těší, že podepíše smlouvu. Její radost však zkazí Evina dcera Ester, která se opět objeví na scéně jako zlá sudička. Prostřednictvím svého právníka upozorní Beátu a jejího nakladatele, že rozhovory s Evou dělala bez jejího souhlasu a že matka byla nesvéprávná. Vydání knihy by tudíž bylo protizákonné.

Nakladatelství: Klika
Počet stran: 240

Kniha Vina volně navazuje na první díl Panenka, který jsem vám představila v recenzi ZDE. Zatímco Panenka vypráví převážně příběh narkomanky Evy a o životě Beáty, autorky Evina příběhu, se dozvídáme více jen v první polovině knihy, Vina se zabývá především Beátou. Sleduje ji, jak dělá jeden životní kopanec za druhým a snaží se vše ignorovat a prosadit jen vydání své knihy. Nebere při tom ohledy na sebe, ani na své blízké. Na prvním místě je jen její kniha a vše ostatní jde stranou. Po upozornění partnerem Milanem se Beáta snaží věnovat více svému životu a také další práci. Přece jen rezervy se ztenčily a brzy by s matkou neměly z čeho žít.

I když jsem věděla, že Vina se soustředí především na Beátinu snahu vydat knížku o Evě, čekala jsem, možná i díky slibnému začátku knihy, že to bude více o Ester. Že třeba zjistíme, že každá mince má dvě strany a uvidíme celou situaci z pohledu Ester, tedy té odsouvané zanedbávané dcery. Autorka to však takto neuchopila. Vypráví příběh Beáty o tom, jak si ve většině situací šlape po štěstí. A zároveň příběh Ester, který ale sledujeme až na pár střípků vzpomínek, ve stejném období, jako ten Beátin. Jinými slovy, sledujeme, jak Beáta bojuje za svou knihu a Ester zase za to, aby vydána nebyla. Při tom vnímáme, jak Ester dští síru a oheň na všechny kolem sebe, jak je plná zášti, jedu a nenávisti vůči svému okolí. Nedozvíme se však, proč taková byla a co se jí dotklo nejvíce, Co způsobilo, že se začala takto chovat? Sice si to myslíme, protože známe první díl a Evin příběh, ale... Jisté důvody sice autorka pomocí Esteřiných vzpomínek vypráví, jenže to už to všechno v Ester bylo. To přece nebyl počátek...

Autorka přivedla do Beátina života také Evina syna Arnošta, o kterém jsem čekala, že bude mít nějakou větší úlohu, třeba udobřovací, mezi oběma ženami. I tady jsem však byla mírně zklamaná, protože to, co se zpočátku vyvíjelo slibně, postupně zcela vyšumělo.

Velmi zvláštní je, jak na mě postavy knihy působily. Ač se autorka snažila vykreslit Ester jako tu nejhorší bestii, mně jí bylo líto. Možná to způsobil právě začátek knihy, kde se do ní Věra Kadlecová na chviličku vcítila, jako do malé holčičky, která je svou matkou odsouvána, kritizována a podle dětského myšlení nemilována. Jsem přesvědčená, že Ester byla obětí výchovy a špatného přístupu obou rodičů, a její povaha je toho výsledkem.

O to víc mi byla tentokrát nesympatická Beáta, jako hlavní postava. Na co sáhla, to zmršila, byla sobecká, sebestředná a dopláceli na to hlavně lidé, kolem ní, kteří ji měli rádi. Navíc se ani nepokusila Ester pochopit. Možná právě proto, že byla bezdětná a nikdy neřešila, jak se chovat ke staršímu dítěti, aby si nepřipadalo odstrkované a méně milované.

Z Viny mám opravdu rozporuplné pocity. Cítím smutek nad lidským neštěstím, nad tím, co se v knize stalo a snad ještě více nad tím, co se nestalo, ale stát mohlo. Vina se mi četla mnohem hůře, než Panenka, byť se mi líbila. Snad právě tím, že jsem očekávala úplně něco jiného, se cítím po přečtení ošizená a nespokojená. V každém případě Vina, stejně jako Panenka se čte velmi dobře a svižně, ale je to velký zásah do citů a emocí čtenáře!

Hodnocení: 79%

Knížku Vina si můžete koupit ZDE

Paní Věře Kadlecové moc děkuji za poskytnutí obou zmíněných knížek. :)