pondělí 16. dubna 2018

Recenze: Barbara Woodová - Vzdálená řeka

Barbara Woodová je autorka, u které jsem jeden čas věděla, že je to tzv. sázka na jistotu. Její knihy byly vždy strhující, silné, emotivní a nezapomenutelné. Přinášely dobrodružné a napínavé příběhy, stejně jako silné lidské osudy a dávná tajemství. V poslední době jsem však měla pocit, že jsou její poslední knihy trochu slabší a nepřinášejí mi takové uspokojení, jako dříve. Vzdálená řeka - její nejnovější román vydaný v nakladatelství Alpress však předčil má očekávání a stal se druhou nejlepší přečtenou knihou za tento rok

Počet stran: 448

Většinou začínám recenze popisem, kdo je hlavní hrdina, či hrdinka knihy. Tentokrát to bude jinak. Vzdálená řeka je totiž obsáhlá rodinná sága, která nás provede přibližně sto lety v jedné vinařské rodině, která se z německého Porýní vypraví do Kalifornie, aby tam našla své štěstí.

Jako takovou pomyslnou hlavní hrdinku bychom mohli označit Claru, u které vše začalo a kterou sledujeme po celou knihu, až do samého závěru. Clara byla dcera lékárníka a jednoho dne se v otcově obchodě seznámila s mladým vinařem Wilhelmem, který se měl brzy spolu s bratrem Johanem vydat do Kalifornie, aby tak pomohli otci založit nové vinařství a dovést ho ve vzkvétající podnik. Mladá a odvážná Clara toužící po dobrodružství je tímto plánem nadšená. Navíc se do Wilhelma zamiluje. Když ji pak mladík požádá o ruku, neváhá, vdává se a odplouvá s ním do daleké neznámé země, vstříc nejisté budoucnosti.

Clara je hodně překvapená, když se náhle ocitne se třemi muži v dřevěném srubu a musí dělat i to, co u nich doma dělali služebné. Ale ani muži to nemají snadné. Vybudovat prosperující vinařství takřka z ničeho, je velmi složité a náročné. A tak se začne odvíjet nekonečné klubko osudů, které zasahují rodinu Schallerovu až do současnosti.

Autorka opět zvolila ke svému vyprávění dvě časové roviny. Nesledujeme proto jen život Clary. Kniha vlastně začíná u Nicol, Clařiny pravnučky, která se po smrti otce chystá prodat rodinou firmu a odejít do New Yorku. Během prací na statku však dojde k překvapivému nálezu. Za jednou zdí vinného sklípku je nalezena mrtvola s dírou po kulce v čele. A tak začíná náročné pátrání, které Nicol odhalí celý Clařin příběh.

I když mě Vzdálená řeka chytla od samého začátku, nejprve mi kapitoly ze současnosti připadaly trochu zbytečné. Mnohem raději bych četla plynule se odvíjející příběh Clary a obou bratrů Schallerových. Tušila jsem však, že v současnosti dojde k uzavření celého problému, který vznikl již na počátku minulého století a tak sehraje Nicol důležitou roli.

Woodová v tomto románu opět dokázala, že je spisovatelka s velkým "S". Příběh mě lapil do svých sítí a nebyla jsem se schopna odtrhnout. Byl napínavý, poutavý, dojemný a opravdu velmi silný. Postavy na papíře náhle ožívaly, jako by byly živé. Všechny byly zcela uvěřitelné a mě velmi imponovalo, že se autorka nesnaží čtenáři vnutit, že byl někdo z nich absolutní klaďas, či záporák. Každá z postav měla své chyby i své přednosti a tím mi byly blízké. Zamilovala jsem si především postavu Clary a Johana a sledovala jejich zakázanou lásku, která přetrvávala věky.

Vzdálená řeka je román o lidských citech, chybách, lásce, zradě, pomstě a nenávisti, stejně jako o odpuštění a touze vzepřít se tradicím. Každá z postav této veliké rodiny byla jiná a každá měla něco do sebe. Navíc fakt, že se v jednom okamžiku rodina rozdělila a najednou proti sobě stály dva klany, které pak téměř celé století soupeřily a nenáviděly se, dodával knize neobvyklý náboj.

Po dlouhé době jsem opět měla možnost číst naprosto úžasný román z pera této autorky a Barbara Woodová se tak u mě řadí opět k těm nejoblíbenějším spisovatelkám. Vzdálená řeka mě uchvátila, strhla, emotivně vyždímala a dojala. Pro mě je to jedna z nejkrásnějších rodinných ság, které jsem až dosud četla.

Hodnocení: 100% - TOP

Knihu Vzdálená řeka můžete koupit na stránkách nakladatelství Alpress, kterému tímto děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.