úterý 17. dubna 2018

Recenze: Jan Bauer - Prahu rdousí strach

Doba Václava IV. v Čechách, mordy na Novém Městě pražském a pražské podsvětí i pořádek v podání novoměstského rychtáře Jakuba Protivy a mnicha Blasia. To jsou dvě starší, ale oblíbené a dobře hodnocené knihy Jana Bauera, které nyní nakladatelství Moba vydalo znovu, dohromady jako jednu knihu s příhodným názvem Prahu rdousí strach.

Počet stran: 376
Obsahuje knihy: Pražský rozparovač a Vampýr z Koňského trhu

Od Jana Bauera mám doma pouze jednu knížku a to ještě populárně naučnou, ve které shrnuje všechny naše panovníky. Tu jsem sice nečetla celou, od začátku do konce, ale tu a tam jsem do ní nahlédla, když jsem potřebovala zjistit něco o nějakém panovníkovi. A bylo to napsáno opravdu čtivou formou. Jako studentka historie na vysoké škole jsem si však v sobě nesla hloupé předpoklady, že se autor nedrží historických faktů a vymýšlí si ve svých knihách pohádky. No ano, píše přece beletrii. Ale to dělá i můj oblíbený Vlastimil Vondruška. A tak jsem se rozhodla, konečně si něco od pana Bauera přečíst a dát mu šanci. A rozhodně jsem udělala dobře!

Vybrala jsem si novinku z nakladatelství Moba - Prahu rdousí strach, což je publikace, která spojuje dva příběhy, které již dříve vyšly samostatně. Obě knihy byly již dříve hodnoceny velmi pozitivně a tak jsem vlastně takříkajíc sázela na jistotu.

Pražský rozparovač
První kniha nás seznamuje s hlavními hrdiny - s rychtářem Nového Města pražského Jakubem Protivou a jeho přítelem a neoficiálním pomocníkem, mnichem Blasiem. Obě postavy jsou originální a hned jsem si je oblíbila. Zatímco Jakub je vlastně rytíř, který kdysi bojoval po boku Karla IV., Blasius je velmi hříšný mnich a skvělý kazatel, který se rád napije a proto mu říkají mnich Bumbálek.

V prvním příběhu vyšetřují morbidní vraždu ženy, která je nalezena s rozpáraným hrudníkem, vyjmutým srdcem a na něm znamení kříže. Postupně mrtvé přibývají a všechno jsou to nevěstky. Vraždí snad po Praze šílenec, který se mstí nevěstkám? Co pohání vraha k tak morbidnímu činu? Očividně jím chce něco sdělit - ale co?

Vedle této hlavní linie běží ještě další, kterou nebudu prozrazovat, protože bych vás připravila o požitek ze čtení. Ač je totiž příběh vlastně kriminální zápletkou, je od začátku celkem jasné, kdo je vrahem. Alespoň já to tušila hned od počátku. A určitě to dojde i dalším čtenářům. Za to, že vrah byl tak nápadný, jsem autorovi hodnocení trochu strhla, ale jinak mě příběh zaujala a opravdu moc mě bavil.

Vampýr z Koňského trhu
Druhý příběh se opět odehrává na Novém Městě. Tentokrát zemře alchymista, který přišel odněkud i Itálie a nikdo o něm nic moc nevěděl. Většina lidí se ho bála a měla za to, že je to čaroděj. Po jeho smrti se začnou objevovat zavražděné ženy s podivnými otisky na krku, jakoby je kousl upír. Pražané si dají dvě a dvě dohromady a je jim jasné, kdo za to může. Jenže Jakub Protiva, stejně jako mnich Blasius jsou jiného názoru. Jsou rozhodnuti vypátrat skutečného vraha. Toho, kdo po městě rozsévá smrt i strach a fámy. Jejich práci navíc komplikuje informace, že do Prahy se blíží mor. Všichni, kdo něco znamenají, prchají na venkov.

Druhý příběh už byl o něco zamotanější a tak jsem vraha nevypátrala. ostatně autor se ho zase až tak moc zahalit nesnažil. Časem se vrah sám prozradí, ale hlavním úkolem obou našich hrdinů je dokázat mu, že to skutečně spáchal. Tím, že chapadla sahají až na královský dvůr, se situace pro Jakuba protivu stává ještě složitější a nebezpečnější.

Oba příběhy Jana Bauera mě nadchly. Četly se opravdu hodně dobře. Byla to báječná oddechovka, navíc napínavá a dobrodružná. Narozdíl od detektivek pana Vondrušky však nebyly tyto příběhy tak zamotané a o to více se mi líbily. Nebylo potřeba takového soustředění a neztrácela jsem se v případu. Četla jsem je jedním dechem, dobře se bavila a oba hrdinové mi okamžitě přirostly k srdci. Historické pozadí bylo vykresleno velmi pěkně a politiky bylo tak akorát, aby to pobavilo a trochu i poučilo i laického čtenáře. Samozřejmě k historickým faktům je třeba přistupovat s obezřetností. Ale pokud toto vypustíte a budete si pouze užívat příběh, jako já, budete nadmíru spokojeni.

Na knihy Jana Bauera se od teď budu těšit a rozhodně si časem dokoupím ty, které mi chybí a které se mi podaří sehnat. A že jich bude požehnaně, to je mi jasné už teď. Rozhodně však budou stát za to.

Hodnocení: 90%

Knihu Prahu rdousí strach můžete zakoupit na stránkách nakladatelství Moba.