Recenze: Jan A. Novák - Za tajemstvím pokladů Čech, Moravy a Slezska

Kdy jindy číst knihu plnou pokladů a tajemných míst, než o Velikonocích. V této době se říká, že se otevírají skály, ukazují se poklady a také podivné bytosti, které je střeží. Já jsem zvolila na Velikonoce ke čtení knihu Jana A. Nováka Za tajemstvím pokladů Čech, Moravy a Slezska, což je sice literatura faktu, ale velmi čtivá, zábavná i poučná. Autor má totiž specifický styl, který mě hodně baví.

Nakladatelství: Apress
Počet stran: 312

S Janem A. Novákem jsem se setkala v této knize poprvé, i když nevylučuji, že jsem někdy nenarazila na jeho text v nějakém periodiku. Dříve jsem hodně četla Fantastická fakta, Enigmu apod., což jsou články na podobné bázi, jako tato kniha. Zábavnou formou přináší zajímavosti z historie, vědy a přírody a tudíž poučí i pobaví. I když jsem dříve četla právě zmíněná periodika, knihám v tomto stylu jsem se vyhýbala. Sama nevím proč. Protože recenzovaná novinka z nakladatelství Alpress se mi vážně hodně líbila a navnadila mě k tomu, abych tento žánr přestala zanedbávat a četla ho více.

Autor se zde zabývá - jak napovídá název - především poklady. A nemusí to být jen truhly a hrnce přetékající zlaťáky, i když k těm samozřejmě inklinuje v textu nejvíce. Především poklady z nové doby (20. století, éra nacismu, komunismu) představují i dokumenty obsahující nebezpečná tajemství, zbraně a další.

Pan Novák rozdělil knihu na několik hlavních kapitol, které odděluje nejen časově, ale i tematicky. Začíná chronologicky, u Keltů a jejich "pokladů". Postupně se dostáváme blíže k současnosti, objevujeme, co skrýval hrabě Harbuval a Chamaré, Templáři, až dojdeme konečně k již zmíněným nacistům a nejznámějším pokladům, které v současnosti tu a tam zaplní televizní zpravodajství a senzacechtivé plátky. Co je štěchovický poklad? Kde je ukrytá Jantarová komnata? A co ukrývají údajně bezedná jezera na Šumavě?

Velmi oceňuji, že autor vychází nejen z pověstí, ale především předkládá fakta. Není to tudíž "jedna bába povídala, že tam straší", ale je to smysluplný text, ve kterém se dozvíme plno zajímavostí o historii, přírodě a o českých, moravských a slezských pokladech a tajemných místech. Pan Novák má navíc velmi specifický styl vyprávění, který se mi hodně líbil. Nesnaží se být odborník za každou cenu, ale mnohdy napíše, jak to sám vidí a vnímá. Navíc si umí udělat legraci a nechybí občasné ironické poznámky, které text oživují.

Na knize oceňuji nejen obsah, ale také její čtivost a při tom dostatek odborných podkladů. Jan A. Novák mě přesvědčil, že píše opravdu dobře a poutavě, a je úplně jedno, zda popisuje pověsti a dnes již těžko ověřitelné informace o pokladech v novověku či starších, nebo zda předkládá pátravému čtenáři návod, jak se vlastně v současnosti poklady hledají.

A to je poslední bod, ke kterému se vyjádřím. Ač se nechystám pořídit si detektor kovů a vyrazit do terénu hledat poklady, velmi oceňuji, že autor počítal s tím, že se takoví jedinci určitě najdou. Právě pro ně totiž připravil jednu z kapitol, kde popisuje, jak takový detektor kovů vypadá, na co byste si při jeho koupi měli dát pozor, jakou si pořídit GPS, ale také na co si při hledání dát pozor z právního hlediska. Ono totiž hledat a najít "poklad" není nic jednoduchého. Především ve chvíli, kdy něco opravdu cíleně najdete, se vlastně dopouštíte trestného činu! Pan Novák nás velmi čtivě seznamuje i s obsahem zákoníku, který se tímto zabývá a dává cenné rady, které má sám ověřené praxí a které jistě ocení ti, co chtějí opravdu začít pátrat.

V této části zmiňuje také dnešní velmi populární záležitost, takzvaný geocaching, což je vlastně taková moderní obdoba hledání pokladů. Narozdíl od skutečného hledání je legální a možná i dobrodružnější. Záleží na každém, jako variantu zvolí. I když se opravdu nehodlám pouštět do hledání starých kovů někde na poli či za sousedovou stodolou, hledání tzv. kešek bych si klidně ráda vyzkoušela. Může to být totiž prima rodinný výlet s tajuplným cílem.

Jak už jsem napsala, kniha Za tajemstvím pokladů Čech, Moravy a Slezska se mi opravdu hodně líbila. Nejen, že mě bavilo ji číst, ale především jsem se dozvěděla plno nových informací. Proto se hodlám v nejbližší době více zaměřit tímto směrem a přečíst si i další práce Jana A. Nováka. Nebudu si asi pořizovat úplně všechny, ale zaujaly mě především tyto: Po stopách černé bohyně, Templáři, Zednáři a další tajné společnosti v Čechách a ve Světě, Hory a kopce opředené tajemstvím a konečně Tajemné podzemí na našem území. Kdo mě zná, tak dobře ví, že především poslední kniha mě láká opravdu hodně, protože podzemí miluji. Jsou totiž krásně tajemná, už jen tím, že se nachází - jednoduše - pod zemí. :)

Hodnocení: 87%

Za knihu Za tajemstvím pokladů Čech, Moravy a Slezska děkuji nakladatelství Alpress.