pátek 4. května 2018

Recenze: Veronika Rubínková - Prokletá místa Čech a Moravy

Léto se kvapem blíží a s ním i doba cestování, putování a toulání se. No a kde se budeme toulat a kam cestovat? Někteří vyrazí do zahraničí, jiní zůstanou raději v tuzemsku. Já patřím rozhodně mezi ty druhé. Se dvěma malými dětmi si nemohu nějaké velké cestování dovolit a ani si ho raději nezkouším představit. No a protože mám ráda místa opředená tajemstvím a záhadami, zaujala mě knížka Veroniky Rubínkové - Prokletá a tajemná místa Čech a Moravy.

Nakladatelství: Grada
Počet stran: 200

Veronika Rubínková nám ve své zajímavé publikaci předkládá devět míst, které jsou známé (některé více, jiné méně) různými pověstmi či pověrami spojenými s působením tajemných sil. Někde straší zlé víly, polednice, či čarodějnice, jinde se prostě jen přihodilo až příliš podivných úmrtí či vražd. Autorka prošla velké množství materiálů, z nichž vybrala pro nás to zajímavé a důležité a napsala velmi čtivou knížku, která mě hodně bavila.

Abych se přiznala, hodně mě zarazila negativní reakce některých čtenářů na knižních databázích. Obviňují autorku, že není dost profesionální a kniha má nulovou hodnotu. Osobně si to vůbec nemyslím. Mně se líbila a bavila mě a autorka podle mě odvedla poctivou práci.

Veronika Rubínková vychází u většiny míst v první řadě z pověstí či pověr o studovaném místě/lokalitě. Pak samozřejmě nahlížela do matrik, městských knih, smolných knih či městských kronik. Prošla dobový tisk, dobovou literaturu i soudobé prameny, jako jsou novější publikace či internet. Je pravda, že některé zvolené prameny mi nepřijdou úplně vhodné a důvěryhodné - např. týdeník Spirit, ale takových autorka využívala opravdu málo. U "odborné" části textu cituje ze zmiňovaných materiálů, vysvětluje, ptá se, bádá... Knížka sice není určitě vhodná pro odborníky a studenty např. historických oborů, ale pro laickou veřejnost, která chce vyrazit na výlet na tajemná místa a chce se o nich předem něco dozvědět, je knížka ideální.

Co se mi líbilo opravdu hodně, jsou příběhy, které autorka sepsala vždy na začátku každé kapitoly, tedy vždy k danému místu/lokalitě. Vymyslela vždy beletristickou variantu pověsti, kde načrtla, co se tehdy mohlo opravdu na daném místě přihodit a co ovlivnilo další dění ve zmíněné lokalitě. Tyto příběhy byly sepsány opravdu citlivě. Autorka brala v úvahu dobu, ve které se odehrávaly, dokázala zaujmout od prvních řádek a v některých chvílích mi až běhal mráz po zádech.

Na závěr každé kapitoly přidala vlastní vyzkoušený tip, jak se na dané místo dostat, jak nejlépe zvolit trasu, kde se občerstvit, apod. Pro mě tedy knížka opravdu zdařilá a pečlivě sepsaná. Jediné, co mě hodně mrzí je kvalita fotografií. Kniha je natištěná na obyčejném papíře a fotografie, které text doplňují, jsou pouze černobílé. To dohromady tvoří jen černošedé šmouhy, ze kterých mnohdy jde sotva vypozorovat něco více. Škoda, publikace by si jistě zasloužila kvalitnější fotodokumentaci.

A jaká místa mě zaujala nejvíce? Tak v první řadě jsem ráda, že jsem se dozvěděla více o samotě Christlhof (Pohádka) na Klatovsku. Jedná se o lokalitu poblíž bydliště mé kamarádky a často jsme  spolu kolem jezdívaly. Vždy se povídalo, že tam bydlel vrah Roubal a jeho oběti se nenašly, protože je naházel prasatům a ta sežrala všechno, i s kostmi. A nyní vím o něco více. Hodně mě také zajímal příběh Býčí skály, krvavé komnaty na Nižboru, nebo příběh sexuchtivé hraběnky v Jičíně.

Celkově musím knížku až na ty příšerné fotografie hodnotit pozitivně. Mně se líbila, bavila mě a podle mě je pro turisty, kteří nechtějí zbytečně zabředat do hlubších odborných rozborů, naprosto ideální. Je velmi čtivá a zaujme od první stránky!

Hodnocení: 75%

Knížku Prokletá a tajemná místa Čech a Moravy můžete zakoupit na webu nakladatelství Grada.