sobota 23. června 2018

Recenze: Jan Hrdina - Tajemství skotské krve

Historický román z konce 19. století by mohl téměř konkurovat takovým klasikám, jako je Jana Eyerová, nebo Pes Baskervillský. Stejná atmosféra, stejné ponuré viktoriánské sídlo a bohužel i podobná zápletka. Originalitu u této knihy moc nehledejte. Nenajdete ji. Tajemství skotské krve od Jana Hrdiny je román sice velmi čtivý, ale místy nepříliš propracovaný a bohužel velmi VELMI předvídatelný.
Nakladatelství: Cosmopolis (Grada)

Na knihu Jana Hrdiny - Tajemství skotské krve jsem se nesmírně těšila. I když jsem samozřejmě nečetla - jako vždy - celou anotaci a tudíž jsem netušila, do čeho se vlastně pouštím, atmosféra viktoriánské Anglie, popř. Skotska mě velmi lákala. Přesto jsem měla nakonec z knížky velmi rozpačité pocity.

Hlavním hrdinou je Ian Deveron-Gordon, kapitán, který je po otci Skot a po matce Ind. (Vůbec netuším, jaký to mělo smysl, rozebírat tolik jeho původ.) Se svým bratrem bojoval ve válce v Afghánistánu, kde byl těžce zraněn. Poté z války odešel a začal vyhledávat dobrodružství v exotických zemích.  A pak - najednou - byl osloven britskou vládou, aby odjel na hrad Kilcarron, kde žije hrabě Carron se svou chotí, a prozkoumal, co se na hradě děje. Údajně se tam prováděly nějaké záhadné záležitosti ohrožující britskou korunu. A tak se tam Ian vypravil.

Víc vám z děje prozradit nemohu, protože byste z knížky neměli vůbec nic. Od samého počátku je totiž prohlédnutelná a pokud někdo četl zmíněnou Janu Eyerovou, nebo alespoň zná její příběh - a to asi známe všichni - vše si domyslí již od začátku. Detektivní zápletka by tedy byla, bohužel je celkem k ničemu. Co oceňuji, je atmosféra, kterou autor dokázal navodit, i když i v tomto případě jsem četla mnohem lepší knihy. Staré sídlo, ponuré chodby, tajemná schodiště a tajné podzemní chodby, do toho všudypřítomná mlha... Ano, to je fajn.

A hlavní hrdina? Trochu Sherlock Holmes, trochu Hercule Poirot. Druhého detektiva mi chvílemi připomínala i další postava - francouzský architekt a Ianův nový přítel, který mu pomáhal s pátráním. Možná je to i tím, jak tu a tam utrousil nějaké to francouzské slůvko - právě po vzoru Hercula Poirota. Vyznělo to sice profesionálně, ale bohužel i zde se originalita minula účinkem.

Přestože je knížka poměrně tenká - román sám o sobě má cca 210 stran, stane se v ní celkem dost zvratů. Autor se totiž moc nezdržoval popisností a hlavně zpočátku hodně přeskakoval v místech i letech. I když si čas od času ráda přečtu svižnější text, tady to bylo spíše na škodu. Do knihy jsem se začetla až někdy v polovině a to je opravdu smutné. Pak už se mi zbytek románu celkem líbil, jen kdyby mi nebylo od začátku jasné, jaká je celková pointa. To bylo vážně škoda. Kvůli tomu jsem si neužila žádné napětí, mrazení v zádech a strach. Mé emoce byly naprosto nulové. Postavy nejsou nijak komplikované, jsou naopak spíše ploché a některé (např. lady Carronová) jsou ponechány zcela stranou. Škoda. Kdybych měla knihu shrnout stručně a krátce, použiji známý slogan - neurazí, nenadchne!

Na samý závěr si autor ponechal tzv. "Skotský epilog". To je asi jediné, co opravdu oceňuji. Vůbec by mě totiž nenapadlo, že kniha byla napsána podle skutečných událostí. To mi přišlo hodně zajímavé. Stejně zajímavé jsou i další informace, které podává autor o Skotech jejich zvycích, tartanu, atd. Sice toho hodně vím z jiných knih, ale i tak bylo zajímavé si některé informace připomenout a jiné doplnit.

Jan Hrdina je autorem knihy Skotsko - Země dávných příběhů, což je populárně naučná literatura o Skotsku. Myslím, že ta by mně osobně sedla mnohem více, než tento románek. Protože mám Skotsko opravdu ráda a protože mi styl autora v tomto typu literatury přijde čtivý, ráda se po knížce podívám.

Tajemství skotské krve je čtivý románek pro nenáročného čtenáře. Pokud máte rádi příběhy ve stylu Sherlocka Holmese a nemáte toho zatím načteno příliš, pak se vám bude tato knížka líbit. Lehkost, s jakou autor píše, mi připomněla díla Alexandra Stainfortha

Hodnocení: 65%

Knihu Tajemství skotské krve zakoupíte na stránkách nakladatelství Cosmopolis.