neděle 8. července 2018

Recenze: Robert Lacey - CROWN. Podrobná historie

Královna Alžběta II. je dnes již vládnoucí ikona, kterou většina z nás především obdivuje. Za to, s jakou noblesou vládne své zemi, co všechno jí obětuje, jak se dokázala vypořádat s různými politickými situacemi. Málokdo však ví, jaká je tato žena doopravdy. Jaký byl její nástup na trůn a první roky její vlády? S čím vším se musela potýkat a co všechno musela překonat? Proč se staví tak negativně ke královským sňatkům s rozvedenými partnery? (Sňatek Harryho nyní ponechme stranou, to je na samostatný článek). Měla jsem v hlavě plno otázek. I když znám dějiny Británie poměrně dobře, dvacáté století mi vždycky unikalo. Vůbec jsem neznala okolnosti Alžbětina nástupu na trůn, kdo vládl před ní, dost dlouho jsem neznala ani jméno jejího manžela. A tak jsem velmi uvítala, když Omega vydala knihu CROWN -Podrobná historie, která ukazuje právě první roky její vlády. I když je dělaná především na základě stejnojmenného seriálu, který jsem zatím neviděla, moc se mi líbila a odhalila opravdu velmi mnoho informací ze zákulisí královské rodiny a trůnu.

Nakladatelství: Omega
Autor: Robert Lacey
Název: CROWN. Podrobná historie
Počet stran: 384
Rok vydání: 2018

V první řadě musím  zdůraznit, že se jedná o plně obrazovou publikaci, která vyšla ke stejnojmennému seriálu. Proto v knize najdeme mnoho nádherných fotografií ze skutečného života královny Alžběty, dobové snímky a dokumentární fotografie, ale také hodně fotek právě ze seriálu. Skutečná královna se tak prolíná s její hlavní představitelkou, stejně jako všechny ostatní postavy. Já jsem však nečetla tuto knihu jako fanoušek seriálu. Dokonce jsem jej ani neviděla, což hodlám po přečtení této nádherné knížky změnit. Jsem velice ráda, že se tvůrci seriálu snažili opravdu držet skutečnosti a jen pár scén je fiktivních – a ty jsou navíc v této knize popsané. Můžeme tak sledovat seriál a při tom si uvědomit, že většina událostí se skutečně stala tak, jak je natočena.

Kniha je rozdělena na kapitoly podle jednotlivých dílů seriálu a věnuje se vždy tomu, co se v konkrétním díle odehrává. Kapitoly jsou doplňovány jednostránkovými medailonky jednotlivých postav, kde je napsáno, kdo je v seriálu představuje a pak nejdůležitější údaje, co dělaly, kdo byly, jak ovlivnily chod událostí, atd. Dále byly v knize umístěny jakési doplňkové podkapitoly, které se vždy zabývaly nějakým konkrétním tématem, jímž doplnily děj v příslušné kapitole a více toto téma rozpracovaly.

Alžbětu zde potkáváme jako mladou energickou princeznu, která spolu se svou sestrou Margaret prochází důležitou výchovou a připravuje se na vládu. Zjišťujeme, odkud pochází princ Philip, co přináší království a také – pro mě překvapení – že sňatek nebyl z rozumu, ale z lásky. Vůbec jsem netušila, že už v té době byla Británie tak pokroková a králové a královny se brali z lásky. Ostatně díky lásce se také dostala na trůn Alžběta a ne větev jejího strýce. Kdyby se nezamiloval do nevhodné ženy a neabdikoval, dnes by Alžběta pravděpodobně vůbec nevládla.

Tím se dostávám k dalšímu tématu a to je podrobná historie trůnu. Autor nepíše jen o Alžbětě a jejím životě. Představuje nám britskou panovnici v širších souvislostech a ukazuje nám, kdo všechno byl na trůnu před ní, jak se zrodila windsorská dynastie, atd. Následuje samozřejmě nástup Alžběty na trůn, korunovace a první konflikt, který překvapivě vyvolala její vlastní sestra Margaret, když se zamilovala do rozvedeného muže.

Autor nám ukazuje, jaká byla politika v prvních letech Alžbětiny vlády, kdo ji ovlivňoval, jak důležité bylo její slovo i v církvi, atd. Hodně se věnuje Winstonu Churchillovi, o kterém jsem do té doby také nevěděla víc, než že existoval, a také aféra princezny Margaret mě hodně překvapila. Vůbec jsem o ní nikdy neslyšela (ani o princezně, ani o aféře) a zjišťovala jsem, že ohledně královny Alžběty II. mám opravdu velké mezery ve vzdělání.

CROWN mi v mnohém otevřela oči. Dozvěděla jsem se opravdu velké množství informací k osobě samotné královny, o její vládě, o historii britského trůnu od konce devatenáctého století po současnost, ale i o různých komplikacích. Nechyběly pikantnosti, aférky a informace ze zákulisí – třeba o Alžbětině garderobě. Vše doplňovaly nádherné snímky dokumentární i seriálové a já jsem si díky nim všechno ještě více představila a doplnila.

Díky této publikace jsem se dozvěděla plno zajímavostí z dějin i současnosti, které mi unikaly a podnítila jsem větší zájem o současné dění kolem britského trůnu. Tato kniha o Alžbětě II. rozhodně nebyla poslední, kterou jsem četla. Hodlám se britské královské rodině věnovat trochu více a doplnit další informace, které mi schází.

CROWN je nádherná a velmi obsáhlá publikace, která čtivou formou přináší důležité informace k dějinám i současným událostem kolem britského trůnu. Koho toto téma zajímá a nemá zatím nic načteno, jako já, bude určitě nadšen. A o fanoušcích seriálu ani nemluvím. Ti budou naprosto uchváceni!

Knihu CROWN. Podrobná historie můžete koupit na stránkách nakladatelství Omega, nebo v knihkupectví Dobrovský.