Recenze: Amanda Stevens - Království

Rok: 2013
Počet stran: 360
Amelia Grayová restauruje staré hřbitovy a píše blog o všem, co souvisí s tradicí pohřbívání na americkém Jihu. Kromě toho má také schopnost vidět duchy, o čemž však – na rozdíl od těch prvních dvou věcí – málokdo ví. Poté, co se málem stala obětí pomateného vraha, vezme Amelia zakázku na obnovu starého hřbitova v městečku Asher Falls v Jižní Karolíně. Brzy však začíná mít neblahé tušení, že se zde ocitla z úplně jiného, mnohem temnějšího důvodu…
Proč se na dně Zvonkového jezera nachází ještě jeden hřbitov? Proč to Ameliu pořád táhne ke hrobu, který objevila v lese? Jako by Asher Falls, tomu chřadnoucímu království, někdo sežral duši. Lidi, domy, dokonce i samotný vzduch, všechno jí zde připadá poskvrněné, nasáklé zlem. K obnově může dojít ale jedině tehdy, pokud nejprve Amelia objeví pravdu. Pravdu o Asher Falls – i pravdu o sobě samotné…
Království je druhý díl Okřídlené duše, kde čtenáři měli možnost setkat se s neobyčejnou restaurátorkou přezdívanou Královna hřbitovů poprvé. Příběh obsahoval zajímavosti z prostředí hřbitovů, symboliku, pohřební ritus, ale také nadpřirozeno. Duchové a neuvěřitelné schopnosti hlavní hrdinky se zde snoubili se zdařilou detektivní zápletkou, takže vznikl téměř nezařaditelný žánr – nemohu knihu označit za thriller, horor, ani za romantický příběh, byť toto všechno v sobě Okřídlená duše měla.
Království se o Amelii dozvídáme ještě mnohem více. Když dostane novou zakázku na obnovu hřbitova Trnová brána, netuší, že jsou ve skutečnosti dvě. Původní Trnová brána, ve které bylo pohřbeno mnoho obyvatel Asher Falls a kterou nechal později Pell Asher, nejstarší žijící Asher a hlava rodu, zatopit, aby vzniklo tzv. Zvonkové jezero. Amelie, která má dar vidět duchy, vnímá velice silně všechny bloudící duše, které za soumraku vystupují z jezera a vztahují se do městečka. Druhá Trnová brána je ta, kterou má Amelie zrestaurovat. Je to soukromé pohřebiště rodu Asherů, které dal Pell k dispozici městečku po zatopení původního hřbitova. Amelii čeká plno práce, ale především musí začít historickým a technickým průzkumem místa. To se kupodivu nelíbí nepřístupným obyvatelům, kterých zřejmě zase tolik není. Autorka popisuje tři podivné ženy, označované jako Čarodějky z Asher Falls, jejich dvě dcery, zmrzačeného policistu, ženu žijící v lesích, která údajně nemá v hlavě vše v pořádku a osazenstvo Asher Falls, které se skládá z Pella, jeho syna Huga s manželkou a nevlastního vnuka Thanea. Pokud v městečku žijí i další lidé, jsou mimo veškeré dění. Autorka uvádí, že se z městečka odstěhovali, ale kdo potom navštěvuje místní školy a knihovnu, atd.?
Právě Thane Asher má v knize důležitou roli. Nebudu ji prozrazovat, jen uvedu, že se s Amelií velmi brzy spřátelí a začne se živě zajímat o její práci. Někdo si však její přítomnost v Asher Falls nepřeje. Situace se navíc vyhrotí ve chvíli, kdy Amelie najde tajný, pečlivě opečovávaný hrob mimo hřbitov a spolu s Thaneem začne pátrat, kdo je v něm pohřbený. Když se o něm zmíní u večeře v domě Asherů, jako by píchla do vosího hnízda.
Dost už k obsahu. Jak se mi vlastně kniha líbila? Druhý díl bývá často čtenáři hodnocen jako slabší, než Okřídlená duše. Méně dynamický, není tam žádná detektivní zápletka a podobně. Osobně vnímám, že dynamika příběhu zpomalila a navodila trochu líné tempo, které jakoby korespondovalo s celkovou atmosférou v Asher Falls. Přesto hodnotím Království jako mnohem lepší, než první díl, byť se celkově četlo pomaleji. Naprosto mi vyhovovalo rodové tajemství, atmosféra kolem hřbitova i hrobu, nebezpečí, které všude kolem kroužilo. Uvítala bych, kdyby autorka více rozpracovala popis práce na hřbitově i pátrání v knihovně a v sídle rodiny. Na můj vkus mohla ubrat s mystikou a s duchy, byť ne všechno zlo, které kolem kroužilo, připisovala právě jim.
Některé situace, které se Amelii přihodily, nakonec poměrně rychle odbyla vysvětlením, že na vině je jakési Zlo, nebo duchové, apod., což mě trochu mrzí. Možná se k nim vrátí ještě ve třetím dílu, ale spíše je nechá takto „odbyté“.
Celkově Království hodnotím ještě lépe, než první díl, jelikož obsahovalo přesně to, co v knihách miluji – rodové tajemství, ponurý hřbitov, podivný - i když ne strašidelný – dům. Sice tam bylo až příliš duchů, ale to se dá autorce odpustit. Navíc nemusíte být právě Hercule Poirot, ani slečna Marplová, abyste si rychle dali vše dohromady a domysleli si, kdo leží v opuštěném hrobě, nebo jak to všechno souvisí právě s Amelií. Detektivní zápletka – byť je v příběhu hodně dobře ukrytá – je tedy poněkud slabší.
Co vy? Četli jste tuto sérii? Jak se vám líbila? A který díl vás oslovil nejvíce? A konečně – znáte nějaké podobně laděné knihy? Pokud ano, budu ráda za vaše komentáře a doporučení na svým facebookových stránkách: https://www.facebook.com/kavarnauhenrietty/.