Recenze: Kate Mortonová - Šepot vzdálených chvil

Nakladatelství: Ikar
Počet stran: 495
Rok:2015

Edie Burchillová si se svou matkou nikdy nebyly moc blízké. Když však matka jednoho dne dostane nečekaný, padesát let opožděný dopis se zpáteční adresou zámku Milderhusrt v Kentu, vydává se Edie do vznosného, leč už značně chátrajícího sídla, kde žijí neprovdané sestry Blytheovy. S nimi a s jejich stárnoucím otcem, autorem známé knihy pro děti Pravdivý příběh o Bahnivci, zde před padesáti lety během druhé světové války Ediina matka strávila po evakuaci z Londýna část dětství. Starší sestry Blytheovy jsou dvojčata a většinu svého života zasvětily péči o nejmladší sestru Juniper, která se nikdy nevzpamatovala z psychického šoku, který utrpěla v roce 1941, kdy ji opustil snoubenec.
Eddie pomalu začíná rozplétat matčinu minulost, v kamenných zdech Milderhurstu se však skrývají ještě mnohem větší tajemství…

Kate Mortonová je snad první autorka, u které čtu všechny její knihy tak, jak postupně vycházely, byť se mi první dvě – Dům u jezera a Zapomenutá zahrada dostaly do rukou až několik let poté, co je většina českých čtenářů již četla. A s určitostí mohu napsat, že je to také první autorka, u které jsem přesvědčena, že se knihu od knihy zlepšuje. Jinými slovy, jestliže Dům u jezera byl příjemnou četbou se šokujícím koncem, Zapomenutá zahrada úchvatným příběhem, Tajemství letního odpoledne drsným pohledem na válečné hrůzy a překvapivým rozuzlením, pak je Šepot vzdálených chvil nádherným příběhem, kde se spojuje vše, co mě uchvátilo v předchozích knihách – tajemství, touha patřit do určité rodiny, knihy a touha psát, i překvapivé rozuzlení na konci.
Šepot vzdálených chvil je příběh o nenaplněné lásce, o touze psát a stát se někým jiným, možná i lepším a především o sesterské lásce a náklonnosti. O tom, že láska k rodinnému sídlu a krevní pouto je silnější, než přání žít vlastní samostatný život a že touha po vlastním dítěti je silnější, než láska…
Hlavní hrdinkou je, jak už jste se mohli dočíst výše v anotaci, Edie Burchillová. Čerstvě se rozešla s přítelem, neví, kam nasměrovat nově svůj život a nemá kde bydlet. S matkou má od dětství poněkud složitější vztah a tak ji nechce svým rozchodem zatěžovat a už vůbec u nich nechce bydlet. Situaci změní jednak zmíněný padesát let ztracený dopis a jednak otcova náhlá nemoc. Edie se vrací do rodného hnízda a spolu s otcem se vydává po stopách Bahnivce a s tím i matčiny minulosti. Jak to vše spolu souvisí a co skrývají tři staré sestry žijící v polorozpadlém zámku?
Samotný příběh je velmi silný, složitý, kouzelně propletený a autorka vede své čtenáře krůček po krůčku k cíli. Zpočátku se vše zdá jednoduché, ale časem začne autorka zvyšovat napětí a situace místo aby byla jasnější, je stále zmatenější a záhadnější. Všechno umocňují úchvatně volené věty, slova, která by nikdo neposkládal vedle sebe tak, jak to dělá Kate Mortonová po vzoru svých oblíbených viktoriánských románů. Máte pocit, že v ruce držíte dílo klasické anglické literatury, jenže mnohem čtivější.
Stejně jako v předchozích románech i zde se autorka zručně vrací v čase, tu se ocitáme v roce 1939, tu v současnosti, za chvíli opět prožíváme příběh jedné ze sester v roce 1941. A při tom se stále v příběhu orientujeme a neztrácíme. Opět nás na konci čeká překvapivé rozuzlení, i když některé situace jsem prokoukla trochu dříve, než je odhalila autorka. Možná je to tím, že si v každém svém románu schovává moment překvapení téměř na závěr a je tak šokující, že to čtenáře nutí vracet se v textu na začátek a číst příslušné pasáže znova. Pak listujete knihou a říkáte si, jak je možné, že jsem to neviděla? Jak mi tohle mohlo uniknout? I když jsem již podobnou zápletku čekala, dokázala mi připravit překvapení. Nebyl to sice šok, jako v Domě u jezera, nebo v Tajemství letního odpoledne, ale přesto to bylo ukrývané tajemství odhalené až v samém závěru.
Šepot vzdálených chvil pro mě byla dosud nejlepší kniha, kterou jsem od Kate Mortonové četla. Tím, že to byla vlastně první přečtená kniha v roce 2016, nasadila žebříček hodně vysoko. Proto jsem opravdu zvědavá, jaké knížky mě ještě čekají a zda budou splňovat očekávání, stejně jako tato úžasná knížka.
A co vy? Četli jste něco od Kate, nebo se teprve chystáte? Líbí se vám knihy ukrývající rodinné tajemství? Pokud ano, budu ráda, když mi doporučíte nějaké, které se líbily vám.  Těším se na vaše komentáře. :)