středa 27. ledna 2016

Recenze: Roberta Richová - Porodní bába z Benátek

Píše se rok 1575 a Hanna je i přes své mládí nejvyhlášenější porodní bábou v Benátkách. Mohla by si šťastně žít, jenže jejího milovaného manžela zajali na obchodní plavbě a drží ho na Maltě jako otroka. Hanna tajně používá při porodech svůj vlastní vynález, „porodní lžíce“. Taková pomůcka není povolena, a proto je to velmi nebezpečné. Jednoho dne se Hanně naskytne příležitost získat dost peněz, takže by mohla svého Izáka vykoupit. Kvůli tomu však musí podstoupit strašlivé riziko, ohrožující nejen ji samotnou, ale celé ghetto. A netuší, že zanedlouho se ocitne ve víru dramatických událostí...

Příběh porodní báby nebyl jinak složitý. V podstatě se jedná o tenkou knížečku o 250 stránkách, která se velmi dobře a rychle čte především díky tomu, že je dobře napsaná a nedá se odložit. Původně jsem měla v úmyslu jeden krásný večer pouze nahlédnout a přečíst pár stránek, a bylo z toho skoro půl knížky. Nebýt obav, že se brzy vzbudí mé dítko a už mě nenechá do rána vyspat, četla bych dál, dokud bych ji nepřečetla celou. :)
Musím přiznat, že už dlouho se mi nestalo, že bych knížku doslova nedokázala odložit. I druhý den, jsem ji s sebou tahala na každém kroku, dítě uspávala s knihou v ruce, krmila s knihou v ruce (ano, i to je možné :D ). Zkrátka, příběh Hanny mě zcela pohltil.
Autorka vsadila na prostředí nádherných Benátek a na osvědčené téma, které ženy většinou chytí - porodnictví, děti, atd. Hanna je sympatická mladá žena, která má své osobní problémy, přes to dokáže vzdorovat rabínovi a navzdory židovským zákonům se vydá pomoci při porodu křesťanské šlechtičně. Při tom si dovolí neuhlídat své city vůči novorozenci, čímž jediným si dokážu vysvětlit pošetilost, kterou provede zhruba v polovině knížky - a to, že se vrátí do paláce, aby se s chlapcem naposledy rozloučila. Víc neprozradím, abych knížku nespojlerovala. :)
Mám ráda odvážné hrdinky které dokáží přemoci sami sebe. A i když je to napsané velmi střízlivě, takovou hrdinkou Hanna bezesporu je. Bojuje za svou lásku, snaží se osvobodit manžela, zachraňuje nevinné...
V knížce sledujeme dvě místa, dvě osoby a jejich krátkou životní etapu. Zatímco Hannu sledujeme v Benátkách po zajetí jejího muže Izáka, kterak se snaží získat peníze na jeho vykoupení, na Maltě mezitím Izák prožívá krušné dny v otroctví. To, co se zpočátku zdá nebezpečné, se později trochu vylepší, a tak jsem autorce moc neuvěřila, jak "chudák" Izák trpěl.
Ve finále však byla knížka opravdu milá, místy napínavá, zajímavá, zkrátka taková jednohubka na víkend.
Nevím, zda budu vyloženě vyhledávat knihy této autorky, ale volné pokračování Hannina příběhu si určitě ujít nenechám.

Dneska moc nestíhám pročítat a hledat chybky, tak snad jich tam po mně moc nenajdete. :) Moje dcerka tady totiž vyřvává jako na lesy a to se fakt nedá. :D