Recenze: Elizabeth Gaskellová - Cranford. Zpovědi pana Harrisona

Nakladatelství: XYZ
Počet stran: 152
Rok vydání: 2012

Série anglické spisovatelky Elizabeth Gaskellové, která byla zfilmována pro HBO jako seriál s názvem Cranford, je vydávána u nakladatelství XYZ ve třech knihách. Na první díl jsem zde uveřejnila recenzi před dvěma týdny. Následoval díl druhý - volně navazující, s názvem Zpovědi pana Harrisona. Jedná se stejně jako u první knihy o sympatickou novelku, kde se však setkáváme se zcela novými postavami. Hrdinové jsou fiktivní a snad i proto je novelka mnohem čtivější a zábavnější, než první díl. Vím, že jsem byla z první knihy nadšená a proto jsem se trochu bála pokračování. Spíše jsem očekávala stejný, nebo trochu horší příběh. Životní zpověď doktora Harrisona mě však velmi mile překvapila.
A o čem knížka vlastně je? Na počátku se setkávají dva přátelé, z nichž jeden je náš pan Harrison. Rozhodne se vyprávět svému příteli, jak "ke štěstí přišel", tedy jak se seznámil se svou manželkou a jaké útrapy ho čekaly, než konečně směl požádat o její ruku. Seznamujeme se tak s mladičkým doktorem, který se stává společníkem staršího zkušeného lékaře a rodinného přítele, a zabíhá se v praxi v městečku Duncombe. Stejně jako v Cranfordu i zde jsou staré panny, kterým nic neunikne, ale také mladé slečny hledající ženicha a jejich ambiciózní matky a sestry, které jsou přesvědčeny, že mladý lékař se zamiluje právě do jejich chráněnky.
A tak se pan Harrison seznamuje se svými pacientkami, s problémy a drby v městečku, a především s opatrným jednáním, které je k jeho práci třeba. I tak se však nevyhne problémům a stane se lovnou zvěří duncombských žen.
Jestliže jsem u Cranfordských dam měla problém knížku odložit, tuto jsem opravdu nepustila z ruky. Ostatně, je tenoučká a tak jsem ji zhltla, jako takovou jednohubku za jedno odpoledne. Nejprve jsem napjatě očekávala, co se z doktůrkova příběhu rozvine, posléze jsem úzkostlivě trnula, když byl neprávem osočen z nemravných činů a nakonec čekala, jak to všechno dopadne a zda se problémy vysvětlí.

Pokud stále ještě váháte, zda tuto sérii pořídit a přečíst, zkuste klidně prostřední knížkou - Zpovědi pana Harrisona. Je tenká, takže vám nezabere příliš času a jistě vás navnadí na ostatní části. Navíc se dá klidně číst samostatně a není třeba dodržet pořadí všech tří knížek.
Mně už zbývá pouze sehnat Lady Ludlowovou, abych Cranfordský trojúhelník uzavřela. Ale vy neváhejte a přečtěte si celou sérii. Nebudete litovat. :)