čtvrtek 29. září 2016

Recenze: Evžen Boček - Aristokratka ve varu

Pokračování úspěšné knihy o poslední aristokratce, která se přestěhuje z Ameriky do Čech a ujme se spolu s rodinou rodového dědictví, zámku Kostka. Jako správní aristokraté mají své "služebnictvo", které tvoří přisprostlá kuchařka nasávající ořechovku, hypochondrický zahradník závislý na antidepresivech a nevrlý kastelán, který nesnáší návštěvníky.

Nakladatelství: Druhé město
Počet stran: 118
Rok: 2013

První knihu, kterou vydal milotický kastelán Evžen Boček pod svým jménem, Poslední aristokratku, jsem četla s nepochopitelným zpožděním od chvíle, kdy vyšla (2012). Dodnes nevím, jak mi mohlo tak skvělé čtení tak dlouho unikat. I když jsem ji četla v elektronické podobě, věděla jsem, že si ji musím pořídit i jako klasickou papírovou knihu, protože bude čtená ještě mnohokrát a s velkou oblibou. A tak, když nastal můj narozeninový měsíc září, přibyla mi do knihovny spolu s druhým dílem, Aristokratkou ve varu.

Druhý díl je jakýmsi pokračováním/doplněním prvního. Opět čteme deníkové záznamy hlavní hrdinky, poslední aristokratky, mladé Marie z Kostky. Marie je devatenáctiletá dívka, která své zážitky popisuje s ráznou pravdivostí, která mnohdy vyzní jako ironie a vyvolá ve čtenáři výbuch smíchu.

S rodinou aristokratů Kostkových se setkáváme ve chvíli, kdy jsou již na Kostce zabydlení a s výdělkem a prohlídkami jim pomáhá Deniska, nezvedená dcera rodinného advokáta Bendy a Milada, zkušená rádkyně české (i rakouské) šlechty. Krom jiného se zná i s hrabětem Schwarzenbergem, který je trnem v oku Mariinu otci, chudému šlechtici, který nemůže ráčkujícímu kolegovi zapomenout jeho nechutně velké bohatství.

Hlavní akcí je v této tenoučké publikaci vylíčení rodinné výpravy do Karlových Varů, kde se má konat konání šlechty z celého světa. Přijet má i princezna Diana, což je idol hraběnky Kostkové. Přes nehoráznou částku, kterou to bude stát, trvá na tom, že rodina musí jet. Co kdyby se do Marie zamiloval princ William. Marie se nakonec z výpravy vymluví a zůstane doma. O vylíčení celé cesty však ani ona, ani čtenáři nepřijdou.

Stejně jako první díl, je toto velmi vtipné vyprávění, plné narážek, ironie a trefných připomínek. Opět mi knížka dokázala zvednout náladu a i já, která se u knížek moc nahlas nesměji, jsem se opravdu hodně dobře bavila. Někteří poukazují na to, že druhý díl je zbytečnost, že je jakoby vytržený z první knihy. Jelikož jsem četla obě knihy s odstupem několika měsíců, tento problém jsem nezaregistrovala. Krátká připomínka o tom, kdo je vlastně Marie z Kostky, je sice již notoricky známá, ale pokaždé mě rozesměje. A jelikož jsem se u knížky chtěla hlavně odreagovat a bavit, nemám téměř jedinou výtku, mé požadavky byly splněny. Ta jedna malá výtka, kterou mám, je příliš malá délka knihy. 113 stránek je na takhle vtipnou knihu prostě málo.

Nezbývá mi, než se těšit na díl třetí, který vyjde již letos na podzim. Doufám, že se v něm dočkáme pokračování Mariina příběhu a zjistíme, jak to bylo dál mezi ní a synem z další zchudlé šlechtické rodiny, s Maxem.

Moje hodnocení: 4/5