Recenze: Helen FitzGeraldová - Virál

Umíte si představit, že se po celém světě šíří nahrávka něčeho, na co nejste vůbec (ale opravdu vůbec) pyšní? Něco takového se stalo osmnáctileté studentce Su. Nechci zacházet do detailů, tak řeknu jen to, že na inkriminovaném amatérském videu jde o erotické hrátky a kromě Su v něm figuruje dvanáct urostlých jinochů. „Virál“ je tragikomický příběh o jedné smolařce a je jen na vás, jaké poselství či ponaučení si z něj vezmete.
Nakladatelství: Kniha Zlin
Počet stran: 255

Australanka Helen FitzGeraldová (1966) není ve světě literatury žádným nováčkem. Její thrillery pro mládež i dospělé si oblíbili čtenáři na celém světě a FitzGeraldová se může pochlubit řadou cen. „Virál“ z Knihy Zlín je první knihou, která vychází v češtině, na příští rok se chystá vydání thrilleru „Pláč“. Helen pracovala deset let jako sociální pracovnice u kriminální policie, proto je jí téma „Virálu“ velmi blízké. Oficiálně je „Virál“ zařazen mezi krimi romány, ale rozhodně nečekejte nic temného ani drsného.

Názor nechť si udělá každý čtenář sám, já se ale nemohu zbavit pocitu, že „Virál“ je obrovská nadsázka, kterou není možné brát vážně. Tahle kniha je nálož černého humoru a já se bavila jako už dlouho ne. Ano, jsou tady i citlivé a velice smutné pasáže, ale ty netvoří ani desetinu děje. Pohled hlavní hrdiny na svět je cynický a chladnokrevný. Příšerný trapas, který se jí stal během dovolené v plážovém baru, by slabší povahy dovedl na pohovku u psychiatra, ale Su jej komentuje bez emocí stylem: Stalo se to, je to ostuda, ale život jde dál.

Příběh začíná ve chvíli, kdy Su zjistí, že celý virtuální svět sleduje její erotickou exhibici. Dívka zpanikaří a uteče někam, kde ji nikdo nezná. Zatímco se pokouší přijít na to, jak fungovat dál, její svérázná a potrhlá matka vymýšlí „geniální“ plány, jak minimalizovat škody. Ačkoliv je Su adoptovaná, matka by za ni položila život, a tak pro ni není nic nemožné. Ruth pracuje jako soudkyně, a i když v ní její okolí vidí objektivní profesionálku, nyní se snaží interpretovat fakta tak, aby ze své dcery udělala nevinnou chudinku a oběť znásilnění.

Téma je vážné, něco podobného by se mohlo stát i nám, ale to nic nemění na tom, že při čtení budete slzet smíchy. Sebeironické komentáře Su a proměna Ruth ve zločince jsou něco tak absurdního, až vás napadne, jak tohle mohl vůbec někdo vymyslet. Vyprávění o vztahu Ruth k jejím dvěma dcerám připomíná psychologický román a kromě hlavní detektivní zápletky je zapotřebí vyřešit ještě pár záhad. U některých scén vám bude běhat mráz po zádech, jiné vás dojmou k slzám, ale to, co zde převažuje, je inteligentní humor, na kterém si vypěstujete závislost.

FitzGeraldová posunula hranice zábavy a zbořila veškeré mýty o tom, co je vhodné a o čem by se naopak nemělo psát. Psát vtipně o nemorálních věcech není vhodné, ale ona je okouzlující i ve chvíli, kdy nechá své hrdinky plánovat vraždu, která má vypadat jako sebevražda. Pokud budete brát „Virál“ s nadhledem, přinese vám ohromný čtenářský zážitek. Kniha si získá čestné místo ve vaší knihovničce a vy se k ní budete často vracet. A pokud ne? Potom jste suchaři, kteří se právě připravili o potěšení z příběhu, který je jeden z milionu.