Recenze: Michelle Birkbyová - Dům na Baker Street

Baví vás příběhy nejslavnějšího detektiva všech dob - Sherlocka Holmese? A chtěli byste ho vidět jiným pohledem, než jak ho ztvárňuje jeho přítel, doktor Watson? A co takhle k tomu rovnou přidat detektivní zápletku s vydíráním, podvody i vraždami, kterou tentokrát nevyřeší slavný Sherlock, ale jeho hospodyně paní Hudsonová a Johnova manželka - Mary Watsonová? Pak si musíte přečíst knihu Dům na Baker Street.

Počet stran: 336

Michelle Birkbyová je celoživotní obdivovatelka Sherlocka Holmese a milovnice jeho příběhů. Není tedy divu, že se jí v hlavě zrodil plán na vytvoření podobného příběhu, vyprávěného z pohledu žen kolem tohoto slavného detektiva. Jako hlavní hrdinky zvolila autorka Holmesovu hospodyni, paní Marthu Hudsonovou, která se až dosud zdržovala v pozadí a vlastně o ní mnoho nevíme. To dalo autorce volné pole stvořit ji jako sympatickou ženskou, která se po smrti manžela a syna stáhla do sebe a žila pouze pro své nájemníky.

Paní Hudsonová je ta, která nám vypráví celý děj. Seznamujeme se nejprve s jejím životem "před Holmesem" a posléze i s ním. Zjišťujeme, jak tento svérázný detektiv přišel do jejího domu, jak si našel spolubydlícího - pana Watsona i jak poprvé přišla Watsonova budoucí manželka Mary. Čteme příběh vyprávěný z Marthiny kuchyně, kde vaří a peče, dělá svůj oblíbený čaj, vykrmuje děti ulice, kteří pracují jako poslíčci i špehové pro Holmese a následně i pro ni a hlavně, skrz větrací šachtu odposlouchává Holmesovy rozhovory s Watsonem i s návštěvníky a učí se... Učí se, jak pátrat, jak se ptát, koho podezřívat, atd. Právě tady, v její kuchyni se rodí dvě nové detektivky - Martha Hudsonová a Mary Watsonová, která Marthin odposlouchávací zlozvyk rychle přijme za svůj a při hnětení těsta vstřebává zajímavosti společně s Martou.

Marthin příběh začíná ve chvíli, kdy za Holmesem přijde rozpačitá paní Shirleyová. Žádá o pomoc v delikátním případu, ale váhá, co všechno detektivovi říct. Ten samozřejmě není vůbec trpělivý a tak svou návštěvnici hrubě odbude. Paní Hudsonová s Mary vše slyší odvětrávací šachtou a když je lady Shirleyová na odchodu, pozvou ji do své kuchyně. Tam ji jemně přimějí, aby jim vše řekla a slíbí, že se podívají případu na zoubek a pachatele - nechutného vyděrače dopadnou.

Rozjíždí tak svůj první případ, který i když je velmi hanebný, nevypadá zpočátku příliš nebezpečně. Postupně se však začne komplikovat a do smrtelného ohrožení se dostanou nejen další vydírané dámy, ale i Marthini a Maryini pomocníčci. Když dojde k první vraždě, dochází oběma dámám, že začíná opravdu přituhovat. Svého případu se však nevzdají a bojují do posledního dechu dál...

I když je Dům na Baker Street prvotinou autorky, je napsán nesmírně půvabně. Nejen, že se jedná o napínavý příběh, plný dobrodružství a zajímavých scén. Dozvíme se také spoustu nových informací o životě obou žen, o životě Johna Watsona i Sherlocka Holmese a vytvoříme si tak konečně takový domácký okruh, který jsme si až dosud čtením Holmesových příběhů utvořit nedokázali. Poznáváme je totiž jako lidské bytosti z masa a kostí, s city a s chybami, nejen jako neomylné hrdiny. Stanou se našimi sympatickými společníky... A ta atmosféra! Toužím alespoň občas se přenést na chvíli do kuchyně paní Hudsonové a dát si její čaj a koláčky!

Nesmírně půvabný příběh, který mě pobavil, podzimně naladil a naprosto okouzlil. Doufám, že obě ženy budou řešit i další případy!

Hodnocení: 83%