neděle 16. října 2016

Recenze: Zuzana Rampichová - Ve znamení zvěrokruhu

Máte rádi klasické detektivky – hádanky? Milujete rozplétání komplikovaných zápletek a hledání stop? Nedáte dopustit na zlatou éru detektivky a neustále hledáte knihy připomínající fenomenální Agathu Christie? Potom by vaší pozornosti neměl uniknout detektivní román „Ve znamení zvěrokruhu“. Napsala ho česká autorka, odehrává se v Čechách, ale obsahově navazuje na tradici anglických detektivek.

Zuzana Rampichová je mladá autorka, která vstoupila do světa literatury v roce 2011 detektivním románem „Příliš hořká čokoláda“. Román se odehrával v exotickém prostředí, kde trávila dovolenou skupinka Čechů, a už v této knize se ukázalo, že tu máme nový detektivní talent, se kterým je nutné počítat. Rampichová mísí prvky krimi románu s klasickou detektivkou hádankou a výsledkem jsou čtivé příběhy, které poškádlí vaše šedé buňky mozkové. V nakladatelství Moba jich vyšlo pět, všechny v edici Původní česká detektivka.

Když Rampichová píše o možných podezřelých, její příběhy evokují knihy P. D. Jamesové nebo R. Rendellové. Autorka pojímá své postavy zeširoka, věnuje jim nebývalou péči a zaměřuje se na jejich psychologický vývoj. Všichni aktéři příběhu jsou spjatí s akciovou společností Komunální, která má na starosti odpady v Praze a okolí. Hned na začátku najdete seznam důležitých postav, což v průběhu děje oceníte. Jakmile se stane první vražda, policisté začnou zkoumat alibi, pitvají časové posloupnosti jednotlivých postav a je nutné, abyste už věděli, kdo je kdo.

V knize je několik různých vsuvek psaných kurzívou. Některé se týkají minulosti postav, některé jsou odvážně erotické, některé vysvětlují nepříliš známé termíny, ale nejvíc je těch, které souvisí se znameními zvěrokruhu. Co říkají hvězdy, je důležité nejen pro ženské hrdinky toužící po lásce a vztahu, ale dokonce i pro detektivy hledající pachatele rafinované vraždy. Dějištěm příběhu je zapadlé místečko v brdech, kam odjedou zaměstnanci Komunální na akci, která má stmelit kolektiv. Je úžasné sledovat myšlenky jednotlivých aktérů, z nichž každý se něčím provinil. Nikdo není bez viny, a když dojde k vraždě, máte k dispozici téměř desítku podezřelých s motivem.

Mezi podezřelými nechybí ani zaměstnanci agentury, a pokud berete pátrání po vrahovi vážně, pak vám doporučuji, abyste si dělali poznámky. Způsob a okolnosti vraždy vám připomenou staré dobré detektivky, u kterých je nutné být pozorný a namáhat mozek. Rampichová je poctivá v tom smyslu, že vám poskytla všechna vodítka k řešení. Ta jsou zaházená mezi falešnými stopami, ale myslím si, že pokud jste v žánru sečtělí, možná vám pár věcí docvakne. Velkým detektivem je zde policista Vajzhajtl, ošuntělý muž neurčitého věku, který kouří jednu cigaretu za druhou. Ti, kteří se s ním setkají, si okamžitě vybaví legendárního Columba, a fajn je, že text obsahuje řadu narážek na slavné detektivy.

Rampichová nebere žánr nijak vážně a je ochotná si z něj udělat i vkusnou a inteligentní legraci. Nic jí není svaté, libuje si v cynismu a občas nemá daleko k parodii. V jejím příběhu jsou zastoupeni muži i ženy a rozhodně se neobávejte žádných klišé. Příběh i vyšetřování se bude vyvíjet úplně jinak, než byste čekali, ale to je jen dobře. Román „Ve znamení zvěrokruhu“ je nepředvídatelný, čtivý a profesionálně napsaný. Rampichová se nebojí vypůjčit si motivy a postupy i z jiných žánrů a jejím cílem je ani na chvíli nenudit. Zápletka je promyšlená, jistý způsobem hodně rafinovaná a tipla bych, že vás řešení hodně překvapí.