pátek 11. listopadu 2016

Recenze: J.D.Robb - Totožnost neznámá

Umíte si představit sci-fi detektivku, kterou napsala Královna romantické literatury? Že ne? Pak jste zřejmě ještě neměli čest se sérií s Evou Dallasovou. Nora Roberts pod pseudonymem J. D. Robb spojila nespojitelné, a tak vznikl skvělý koktejl napětí, romantiky a erotiky. To vše v kulisách New Yorku druhé poloviny 21. století.

Takže jak je to vlastně s těmi jmény? Američanka Nora Roberts (1950) vstoupila do světa literatury jako autorka romantických příběhů pro ženy. Ty byly často šmrncnuté detektivními zápletkami, a tak nepřekvapí, že se rozhodla napsat plnokrevnou detektivku. Vytvořila Evu Dallasovou, drsňačku z oddělení vražd, a aby se odlišila, její příběhy zasadila do budoucnosti. Eva Dallasová se objevuje v sérii krimi románů, které Nora Roberts vydává pod pseudonymem J. D. Robb

„Totožnost neznámá“ je osmou knihou o Evě Dallasové, kterou vydalo nakladatelství Alpress. V této řadě si na své přijdou milovníci klasických detektivek - hádanek, thrillerů i krimi románů založených na vyšetřovacích postupech. To, co by mohlo jinde nudit, vymyslela autorka tak, že ji zhltnete na jeden zátah. Konkrétně mám na mysli popisy policejní práce, které na vás dnes vyskočí z téměř každé knihy nebo televizního kanálu. J. D. Robb se rozhodla vmíchat do svých detektivek prvky sci-fi, což se ukázalo jako skvělý tah. Policisté z druhé poloviny 21. století mají řadu vychytávek a Eva disponuje nejlepšími zbraněmi a auty v celé Sluneční soustavě, za což vděčí svému manželovi. Její Roarke je nejbohatší muž na světě a pro svou milovanou manželku mu není líto žádného výdaje.

J. D. Robb je profík a ani ji nenapadne, aby vás zahltila sáhodlouhými popisy vědy a techniky. Správně pochopila, že její Evu si zamilují zejména ženské čtenářky, a tak jim příběhy co nejvíce přizpůsobila. Příjemně přímočaré zápletky obalila erotikou a romantikou, a díky tomu mají její knihy v sobě ledacos pohádkového. Zápletky jsou komplikované tak akorát, aby je zvládl laik i detektiv amatér zběhlý v žánru. „Totožnost neznámá“ je netypická v tom, že od začátku znáte pachatele brutálních vražd. Příběh je jakousi honičkou za perverzním párkem milenců, který je závislý na sexu a na mučení bezbranných obětí.

V tomto ohledu příběh evokuje thrillery Jamese Pattersona, kterého také vydává Alpress. Eva a její kolegové pátrají po masových vrazích a zároveň s tím řeší své problémy a problémky na policejní stanici. Kolegové a podřízení Evy Dallasové dostali poměrně dost prostoru a v této knize vám budou bližší než v jiných dílech. Tempo je rychlé, napětí střídá romantiku a není tu nouze ani o humorné scény či jízlivé průpovídky. J. D. Robb píše mistrně, ale co jiného byste od ní čekali, že? Její Eva je svéráz, a i když byste k ní měli pár výhrad jako k člověku, jako literární postava funguje dokonale.

Na knihách J. D. Robb si záhy vypěstujete závislost a je úplně jedno, zda jste žena, nebo muž. Její detektivky jsou nadčasové, univerzální a fungují jako skvělý zaháněč špatné nálady. Pokud už vybíráte vánoční dárky a máte mezi známými někoho se slabostí pro detektivky, tak J. D. Robb bude trefou do černého.

Knížku z nakladatelství Alpress můžete zakoupit zde.