středa 16. listopadu 2016

Recenze: Karel Voříšek - Štěstí se dá naučit (Můj život bez strachů a bez rohlíků)

Zajímá vás, jak si žije oblíbený moderátor Karel Voříšek? Jaký má názor na svět a na lidské pachtění za penězi a kariérou? Chcete nahlédnout pod pokličku jeho soukromí a dozvědět se něco o jeho partnerovi? Kniha obsahuje nejen řadu vtipných historek, ale především spoustu moudrých životních rad, které by se daly tesat do kamene. Kniha je čtivá a napsaná s neuvěřitelnou lehkostí a nadhledem. Ale co jiného bychom čekali, že?

Karel Voříšek (1963) patří řadu let k nejoblíbenějším moderátorům v České republice. Po absolvování Filozofické fakulty UK začal v roce 1985 pracovat v tehdejší Československé televizi jako programový hlasatel. V roce 1999 se stal jednou z tváří komerční Novy a nejspíš neexistuje člověk, který by nevěděl, jaké eskapády si zde ke konci prožil. Karel byl neprávem označen za spolupracovníka StB a kvůli tomu musel z televize odejít. V současné době pracuje v konkurenční Primě a těší se nebývalému diváckému zájmu.

Tato kauza byla dlouhou dobu přetřásána v bulváru i v seriózních médiích, a je proto logické, že jí Voříšek věnoval prostor i ve své knize. Jiný by na jeho místě zatrpkl, ale Karel odpustil nepřátelům a s nadějí hledí do budoucnosti. Knihu „Štěstí se dá naučit“ vydalo nakladatelství Grada a jde o autorův druhý literární počin. V minulém roce Grada vydala publikaci „Jak být přesvědčivý a neztratit se v davu“, kterou Karel Voříšek napsal spolu s Jitkou Vysekalovou. Tato dáma je expertkou na marketink a kniha je užitečným rádcem pro všechny, kdo chtějí zapracovat na své image.

„Štěstí se dá naučit“ je souhrnem životních rad, díky kterým se budete cítit lépe. Kniha není vhodná pro ambiciózní týpky ženoucí se za kariérou, protože naopak hlásá, že bychom měli zvolnit, užívat si přítomnost a nerozptylovat se hloupostmi. K některým postojům dospěl Karel Voříšek sám, něčím ho inspirovali přátelé a některé poučky si vypůjčil ze světových náboženství. Tahle kniha má moc změnit pesimisty v optimisty, co si začnou užívat každé minuty, která jim byla na tomto světě dána. Voříšek se zamýšlí nad různými postoji a svérázně a sebekriticky popisuje, jaký býval (z nynějšího pohledu) hlupák.

„Štěstí se dá naučit“ je zaručený recept na dobrou náladu a životabudič. Ne všechny historky jsou veselé a mají šťastné konce, ale vnímavý čtenář pochopí, jaké poselství vám chtěl autor předat. Karel Voříšek je nadmíru otevřený a neostýchá se mluvit o věcech, se kterými by měli mnozí z nás potíže. Protože si prožil své a padl na úplné dno, nemá zapotřebí mluvit v hádankách a chodit kolem horké kaše. Všechno vám řekne pěkně na rovinu a je jen na vás, jak se s tím poperete a co si z knihy odnesete. Protože se celý život pohyboval v médiích, vybrousil si skvělý styl, který budete hltat i bez ohledu na obsah. Formálně bychom mohli hovořit o fejetonech, ale k čemu škatulkovat?

„Štěstí se dá naučit“ je chytré, sebeironické a citlivé čtení pro muže i ženy bez rozdílu věku. Pokud jste si prošli nějakými nepěknými událostmi, pak by se tato kniha měla stát vaší povinnou literaturou. „Štěstí se dá naučit“ vás zahřeje na duši a dokáže vám, že i když jste na tom tak špatně, že hůř už být nemůže, nemáte důvod klesat na mysli. Tahle kniha je poctivá od začátku až do konce a Karel Voříšek v ní předvedl, že je nejen výborný stylista, ale také člověk hodný následování.