Recenze: Simona Ahrnstedtová - Nepřátelé a milenci

Umíte si představit romanci o vášni a zároveň napínavý thriller plný intrik a zločinů? Ne? Pak byste rozhodně měli zkusit tuhle novinku z Metafory. „Nepřátelé a milenci“ jsou nabití dějem, promyšlenými zápletkami a jiskří víc než erotický román. Příběh se odehrává v atraktivních kulisách švédské aristokracie a vy nahlédnete pod pokličku velkých bankovních transakcí.
Simona Ahrnstedtová (1967) je švédská spisovatelka s českými kořeny. Pracuje jako psycholožka a terapeutka a na svém kontě má tři historické romány. S láskou se stará o svou rodinu, a jak sama říká, je normální obyčejná ženská. Prostředí, které si vybrala pro svůj román ze současnosti, je pro ni stejně exotické jako pro nás. Aby pronikla do tajů švédské aristokracie, musela provést zevrubný výzkum. Proč o tom mluvím? Ačkoliv jsou její hrdinové šlechtici a miliardáři, ona o nich píše z pohledu běžného občana.

Tím pádem nešetří jízlivostí, zlomyslností a sarkasmem. „Nepřátelé a milenci“ se možná tváří třeskutě vážně, ale raději je berte jako nadsázku nebo pohádku pro dospělé. Začátek knihy připomíná Pretty Woman zkříženou s Padesáti odstíny šedi, ale nenechte se mýlit. Ahrnstedtová je chytrá ženská, která by se nespokojila s tuctovou harlekýnkou. To, co je vášnivým příběhem o zakázané lásce, se najednou změní v thriller připomínající trháky filmového plátna. V téhle knize se intrikuje, lže a podvádí. Jedna z detektivních linií odkazuje k dávnému zločinu a platí zde okřídlené rčení, že hříchy mají dlouhé stíny.

Protože je autorka psycholožka a rozumí lidské povaze, její postavy jsou jedinečně zpracované a neustále se vyvíjí. Ne každý vám bude sympatický, ale rozhodně všechny pochopíte a nejspíš se do nich i vcítíte. Autorka použila pár klišé z červené knihovny ohledně vzhledu a charakteru hlavních postav, ale to jí rádi odpustíte. Jejím největším darem je, že vás dokáže strhnout a nadchnout pro svůj příběh, a vám bude dělat potíže knihu odložit, dokud ji celou nepřečtete. Hlavní hrdinkou je Natalia De la Grip, která se nechá svést úhlavním nepřítelem své snobské rodiny. David Hammar se díky své píli a odhodlanosti vypracoval tak, že je jedním z největších boháčů v zemi, ale šlechta mu nemůže odpustit, že vzešel z dělnické třídy.

To, co se bude dít mezi Natalií a Davidem, vás zřejmě nepřekvapí, ale radím vám, abyste autorku nepodceňovali. Ono to vypadá, že vztah těchto dvou je hlavní vyprávěcí linií, ale pravda je jiná. Tenhle příběh je nefalšovaný thriller a vy si důkladně zapamatujte všechno, co se tu o kom říká. Téměř každý skrývá nějaké ošklivé tajemství a spousta aktérů má ve skříni schovaného kostlivce. Mnozí se pohybují na hraně zákonů a někteří už dávno podlehli zlu. David se snaží získat firmu patřící rodině jeho milenky, ale to je pouze zástupný problém. To nejdůležitější pomalu probublává na povrch, a kdyby nebylo Natalie a Davida, „Nepřátelé a milenci“ by byli chlapskou prózou plnou testosteronu.

Ahrnstedtová dala prostor i vedlejším postavám a přiznám se, že mě doslova uchvátila zbohatlická Asa. Nejlepší přítelkyně Natalie působí jako snobka, která neví, zda si má koupit kabelku, nebo raději nový byt v centru Stockolmu, ale ve skutečnosti je to chytrá ženská, která se musí vyrovnat s ránami, které jí uštědřil osud. „Nepřátelé a milenci“ jsou ojedinělí v tom, že nadchnou milovníky detektivek i milovnice erotických příběhů. Napětí se snoubí s romantikou a své si tu najdou muži i ženy.