Recenze: Charles Cumming - Ruské kolo

Baví vás špionážní thrillery, ve kterých nikdo není tím, za koho se vydává? Milujete promyšlené zápletky, napětí a scény, při kterých běhá mráz po zádech? „Ruské kolo“ vás bude bavit o to víc, že autor využil své bohaté zkušenosti z práce pro britskou tajnou službu MI6. Tenhle příběh vás zaručeně přiková k židlím a nedovolí vám knihu odložit, dokud nebudete na poslední stránce.

Charles Cumming (1971) se narodil ve Skotsku, kde později vystudoval anglickou literaturu. V roce 1995 ho kontaktovala britská tajná služba a nabídla mu spolupráci. Na základě svých zkušeností z MI6 napsal v roce 2001 svůj první špionážní román. „Ruské kolo“ volně navazuje na předchozí román „Cizí země“. Oba romány u nás vydalo nakladatelství Vyšehrad a zajímavostí je, že filmová práva na knihu „Cizí země“ zakoupil slavný herec Colin Firth.

Cumming píše pouze špionážní romány a nikdy si nevyzkoušel žádný jiný žánr, ale myslím, že tohle je trefa do černého. „Ruské kolo“ nadchne milovníky špionáže, ale na své si přijdou i čtenáři detektivek a bavit bude i čtenářky – ženy. Celkově je Cummingova próza chlapsky nabušená a intrik obsahuje víc než legendární „Šakal“, ale velký prostor zde dostaly i ženské hrdinky. Ty najdete mezi civilisty, mezi agenty a jedna žena dokonce řídí britskou tajnou službu. Ačkoliv jsou to mrchy par excellence nebo drsné ranařky, nechybí jim ženské kouzlo a rozhodně se nestydí za své pohlaví.

U jiných autorů byste měli brzy jasno, že hlavní padouchové jsou pouze muži, ale to tady v žádném případě neplatí. Jestli vám můžu poradit, tak buďte obezřetní a nikoho nepodceňujte. Autor svůj příběh napsal z pozice britského špiona a je zajímavé sledovat, jaké panují vztahy mezi Angličany a Američany. Cumming je originální a nápaditý, a tak u něj nenajdete snad ani jedno klišé z amerických filmů o špionech. Nepoužívá osvědčená klišé, ale naopak dokáže přijít s něčím, co od něj mohou odkoukat ostatní.

Svět jeho špionů není černo-bílý a až příliš dobře si uvědomuje, jak to ve skutečnosti chodí. Angličané a Američané se snaží dělat svou práci nejlépe, jak umějí, ale nebojí se ani přiznat, že existují operace, které mají prioritu. V „Ruském kole“ umírají nejen zrádci, ale i ti na správné straně a nezřídka i nevinné civilisté. Díky tomu příběh působí reálně a vy nebudete mít problém ztotožnit se s kladnými i zápornými postavami. Cumming je excelentní vypravěč, od kterého by se menší autoři mohli učit.

To, co začíná jako poměrně banální příběh, jakých už byly napsány stovky, se najednou změní ve strhující thriller plný šokujících překvapení. Snad všichni tady intrikují a raději nikomu nevěřte ani slovo. Hlavní hrdina Thomas Kell vyšetřuje záhadnou smrt svého kolegy a přítele a brzy zjišťuje, že lidé v jeho okolí umírají víc, než je zdrávo. Zápletky jsou skvěle promyšlené a komplikované tak, že nemáte šanci cokoliv rozplést. Na Thomase čeká řada příšerností a fajn je, že Cumming se vyhnul všemu, co by mohlo zavánět patosem a kýčem.

„Ruské kolo“ je surový příběh, který vám poskytne skvělý čtenářský zážitek. Tahle kniha je chytlavá a chytrá a hlavního hrdinu si nelze neoblíbit.