Recenze: Radek Laudin - Památná místa Járy Cimrmana

Máte rádi "svěrákovský" humor a Járu Cimrmana? Rádi cestujete a objevujete nová a zajímavá místa? A co se takhle vydat po stopách našeho oblíbeného hrdiny a navštívit místa, kde údajně zanechal svou výraznou stopu? Nevíte, kam byste se měli vydat? Vážně ne? Tak já mám pro vás řešení. Nebo spíše ho má autor knihy Památná místa Járy Cimrmana - Radek Laudin.

Počet stran: 128

Dnešní recenze bude z trochu jiného soudku, než obvykle. Vy, co mě znáte už blíže víte, že kromě čtení také ráda cestuji. Mám ráda samozřejmě historicky významná místa, ale občas zavítám i na místa zajímavá až kuriózní. A protože mám zároveň ráda Járu Cimrmana a poslouchám a sleduji divadelní představení s ním, knížka Radka Laudina mě více než zaujala. Je pravda, že v návalu jiných knih jsem nad ní dlouho jen přemýšlela a okukovala ji a říkala si, zda si ji mám, či nemám pořídit. Ale je čas předvánoční a lidé by měli plnit přání nejen svým blízkým, ale tu a tam i sami sobě a tak ke mě Památná místa Járy Cimrmana konečně doputovala.

Z knížky jsem měla ohromnou radost, protože je po grafické stránce zpracována opravdu krásně. Desky knihy zdobí stará mapa a obrázky dopravních prostředků ze "století páry". Uvnitř nás pak čeká 22 kapitol řazených abecedně podle názvů jednotlivých míst/lokalit/měst. Každá z těchto kapitol je doprovázena fotografiemi onoho místa, památníkem, nebo památnou deskou s nápisem, který ho spojuje s Járou Cimrmanem a  samozřejmě kvalitním textem. Tyto texty nám čtivou formou přibližují ony lokality, jejich zajímavosti, popř. historii a především spojení s Járou Cimrmanem. V jaké hře se místo objevilo, proč je označeno jako památné, atd. Některá místa jsou navíc oblíbená u Zdeňka Svěráka ještě více a vracel se k nim při natáčení svých filmů - pohádek. A nejen on. Některé lokality se objevují i v dalších českých filmech a pohádkách a my máme možnost se o tom všem dočíst.

Je úžasné, jak se stále daří objevovat a rekonstruovat doslova mikrodetailní chvilky ze života Járy Cimrmana. Tak třeba v Českých Budějovicích jednou dojedl jablko a ohryzek položil na kámen. Dnes je na tom místě pomník s bronzovou replikou okousaného ovoce. (Str. 11)

Památná místa Járy Cimrmana jsem původně zamýšlela číst jako každou jinou knihu. Tedy najednou, od začátku až dokonce. Nakonec se však stalo, že se stala mým průvodcem po několik dní, kdy jsem vždy přečetla některou z kapitol. Jak je to možné? Inu, to máte tak. Otevřete knihu, abyste ji pouze prolistovali a podívali se, jak vypadá. A najednou zjistíte, že jste se zakousli a máte dvě kapitoly přečtené. A navíc dvě kapitoly uprostřed knihy. I když - pardon- kapitola o Českých Budějovicích je vlastně téměř na začátku. :)

Zkrátka a dobře, knížku jsem četla s velkým zaujetím, pobavila jsem se, pokochala fotkami a příjemně se naladila na léto, až budu moci vyrazit do terénu a na některá místa se podívat osobně. Předpokládám, že si vždy před každou návštěvou přečtu danou kapitolu znovu. Vidím však velmi pozitivně, že kniha nemá přehnaně velký formát a snadno se vejde do batohu, protože takhle ji můžete na ona památná místa vzít s sebou a přečíst si něco přímo na místě.

Jediné, co mi v knize chybělo, je mapka s jednotlivými místy. Přece jen takový přehled bych uvítala, abych ihned viděla, v jaké části České republiky se místa nacházejí. U jednotlivých kapitol je sice hned pod nadpisem uvedeno, o jaký kraj se jedná, přesto v obsahu to chybí a i tam by to bylo vhodné... Člověk by pak nemusel listovat celou knihou a hned by věděl - "ano, nacházím se v jižních Čechách a je tu to a to místo".

Pokud tedy rádi cestujete a výletujete, navštěvujete neobvyklá místa a rádi si pořizujete literaturu, která vás k těmto výletům inspiruje, kniha Památná místa Járy Cimrmana z nakladatelství Cosmopolis vám určitě nesmí chybět.

Knížku můžete zakoupit zde.

Hodnocení: 90%